[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”FT_Widget_Heading”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”FT_Widget_Separator”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

De Basis

Ontdek wat Affiliate Marketing is en hoe je dit zelf kan toepassen. In je bestaande of een nieuwe business.

⇒ Wat is Affiliate Marketing? Ontdek het hier. 

⇒ Wat is Awin? Dat lees je hier

⇒ Meer verkeer naar je website? Ontdek het hier

⇒ 16 tips om je gratis weggever te promoten. Dat ontdek je hier

⇒ Affiliate Marketing Revolutie Review.

Interview Jacko Meijaard van Affiliate Marketing Revolutie

Geld verdienen met Bol.com

⇒ Geld verdienen door bloggen

 

[siteorigin_widget class=”FT_Widget_Separator”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Digitale programma's

Ontdek hier enkele producten die je op weg helpen in je affiliate marketing avontuur. Deze programma’s promoot ik ook als affiliate partner.

[siteorigin_widget class=”FT_Widget_Separator”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Tools & Resources

Deze tools zijn noodzakelijk wil je schitteren en goede content maken.

[siteorigin_widget class=”FT_Widget_Separator”][/siteorigin_widget]

Bij Affiliate Marketing ga je producten promoten van anderen. Een soort van mond aan mond reclame maar dan online. Jij blogt of vlogt over een product. De adverteerders krijgen meer zichtbaarheid dankzij je inspanningen en belonen dus hun partners voor leads of gegenereerde verkopen.

Je hebt drie partijen binnen affiliate marketing

De adverteerder: het bedrijf die samenwerkingen in online partners nodig heeft om meer verkopen te realiseren. Dit kunnen digitale of fysieke producten zijn. Maar ook software applicaties .

De affiliate of publisher: dit is de website, de blogger of vlogger

Het affiliate marketing netwerk: brengt adverteerder en publisher samen. (Een samenwerking hoeft niet altijd via een netwerk verlopen, in bepaalde situaties vinden adverteerder en publisher elkaar ook zonder netwerk)

Hoe werkt affiliate marketing?

Wel, jij als affiliate hebt een website, een youtube of andere sociale media kanalen waarop je de diensten en producten van de adverteerder gaat promoten. Belangrijk is dus te werken aan je online aanwezigheid. Je moet natuurlijk gevonden worden. Geen lezers of volgers is geen bezoekers. Geen bezoekers is geen kliks. Geen kliks is geen commissie.

Bezoekers lezen je teksten of zien je filmpjes, raken geïnteresseerd in het product, klikken op je affiliate linkjes en doen al dan niet een aankoop. Een bepaalde trackingcode zorgt ervoor dat bezoekers geregistreerd worden en indien ze een aankoop doen krijg je hiervoor je commissie. Het is meestal niet noodzakelijk dat mensen onmiddellijk een aankoop doen, veel programma’s geven wat extra ruimte en geven een cookie duration van verschillende dagen. 5, 30, 60, 90 dagen tot een jaar. Er zijn echter programma’s die wat strenger zijn, daar moeten mensen onmiddellijk een aankoop doen, anders krijg je hiervoor geen commissie.

Zorg voor een boeiende website

Als je start met affiliate marketing zorg er dan voor dat je bezig bent met een onderwerp dat je interesseert en waar je boeiende content over kan maken. Iets waardoor je gepassioneerd bent en waar je uren over kan praten en schrijven. Maak dus vooraf een lijstje met je passie. Het heeft geen zin om autobanden te gaan promoten als dat helemaal je ding niet is. Dan gaat het een zware taak worden om je website boeiend te vullen.

Kies de juiste adverteerder

Als je weet waarover je een website wil starten, check dan even of er gerelateerde affiliate producten zijn. Het is zeer gemakkelijk hier achter te komen. Ask Dr Google – het bedrijf/product + affiliate. Dat intypen is voldoende om te checken of er affiliate producten bestaan dat je kan promoten. Check dan de website om de voorwaarden te ontdekken. Sommigen werken met een netwerk, anderen niet.

Maak interessante content

Volgende stap is bezoekers warm te maken, te prillen om over te gaan naar de aankoop van een product. Wees hierin eerlijk. Promoot alleen producten waar je zelf achter staat. Maak dus boeiende teksten en verwerk hierin linkjes, banners of Google Adsense. Uiteraard kan je deze content ook maken voor je sociale media kanalen. wat jij het meerst interessante vindt. Persoonlijk kies ik er zelf voor om het meeste te investeren in mijn website. Dat staat voor altijd online. Sociale media als Facebook en Instagram is zo vluchtig. Daar leeft content niet lang. Je moet steeds veel produceren om zichtbaar te blijven.

Zorg dat mensen klikken en kopen

Deze laatste stap is zeer belangrijk natuurlijk. Zorg dus voor boeiende teksten en zorg dat mensen op basis van je verhaal de aankoop doen. Je zou eventueel ook verschillende producten kunnen gaan vergelijken met elkaar. Op die manier maak je boeiende content waar je bezoekers zeker wat aan hebben. Of misschien kan je wel een kortingscode aanbieden. Daar vallen mensen ook wel voor.

Affiliate Marketing is hard werken

Het lijkt eenvoudig. Een website maken, een artikel schrijven, linkjes druken en commissies krijgen. Maar niets is minder waar. Deze manier van marketing voeren is kei hard werken. Elke dag in de weer zijn om content te maken. Geen onmiddellijke resultaten zien. Soms duurt het wel een jaar voor je begint te converteren. Is dat iets waar je mee om kan? Of wil je onmiddellijk loon naar werken?

Eén ding is zeker en hier sta ik rotsvast achter. Blijven gaan, blijven gaan, ook al zie je geen resultaat. En dan plots is het daar. #blijfdoorgaan

 

Lijst met Affiliate Begrippen

Wat is een Adverteerder?

Het bedrijf dat een product of dienst heeft die ze willen promoten.

Wat is een Affiliate?

Is diegene die een bepaald product wil promoten via zijn website of sociale media kanalen.

Wat is een Affiliate Netwerk?

Oragnisatie die adverteerders en affiliates koppelt aan elkaar

Wat is een Affiliate Banner?

Een afbeelding, bewegend of statisch die je op je website of sociale media kanalen plaatst. Wordt vaak voorzien door adverteerders, maar uiteraard maak je deze ook zelf in Canva.

Wat is een Cookie?

Een klein bestandje met data dat op een website wordt geplaatst. Hierdoor is het overzichtelijk voor affiliate en adverteerder wie op de website is geweest en hoeveel verkopen of leads hier uit verder vloeien.

Wat is Cookie duration / Cookie tijd?

De periode dat een cookie gebruikt wordt. Deze tijd is afhankelijk van het bedrijf waarmee je werkt. Is de tijd om, dan vervalt het koekje.

Wat is een Deeplink?

Een pagina die verwijst naar een andere pagina dan de homepagina van een website.

Wat is een Merchant?

Oftewel een adverteerder.

Wat is een Publisher?

Ander woord voor affiliate. Dus diegene die het product gaat promoten in ruil voor commissie.

Wat is Promomateriaal?

Materialen die voorzien worden door de adverteerder om het product te promoten. Zaken zoals banners, linkjes, HTML code.

 

 

Lijst met Affiliate Afkortingen

Wat is B2B?

Business to Business. Bedrijven bieden hun diensten of producten aan naar andere bedrijven toe

Wat is B2C?

Business to Consumer. Bedrijven bieden hun diensten of producten aan aan consumenten.

Wat is B2G?

Business to Government. Bedrijven bieden hun diensten of producten aan naar de overheid.

Wat is CPC?

Clicks Per Cost. Hierbij krijg je een commissie voor elke klik die je aanlevert.

Wat is CPS?

Cost Per Sale. Wat kost het om iemand daadwerkelijk klant te laten worden. Btw, een klant is niet hetzelfde als een lead. In affiliate termen: de commissie die je krijgt als je iemand klant maakt.

Wat is CPA?

Cost Per Action. wat kost het je om iemand een bepaalde actie te laten uitvoeren. In affiliate termen: een commissie die je krijgt als er een bepaalde actie wordt uitgevoerd.

Wat is CPL?

Cost Per Lead. Wat kost het je om iemand als lead binnen te halen. Een lead is nog geen klant. – In affiliate termen: een commissie die je krijgt als je leads genereert.

Wat is CSR?

Click Sale Ratio. Verhouding tussen het aantal verkopen en het aantal bezoekers. Wordt uitgedrukt in %

Wat is CTR?

Clik Trough Rate. De ratio tussen het aantal klikken en impressies. Wordt uitgedrukt in %

Wat is CPV?

Cost Per View. Wat betaal je aan kosten per weergave van een advertentie?

Wat is CPE?

Cost Per Engagement. De kosten die je maakt voor een interactie met je advertentie.

Wat is CPO?

Cost Per Order. Dat wat uitgegeven wordt om een order binnen te halen.

Wat is EMD ?

Exact Matching Domain. Een keywoord of long-tail-keyword domein. bv, www.afbeelingenmkanincanva.be

Wat is FAQ?

Frequently Asked Questions. Veel gestelde vragen

Wat is FYI?

Four Your Information. Ter informatie

Wat is KISS?

Keep It Stupid Simple. Maak het niet te moeilijk.

Wat is KPI?

Key Performance Indicators. Kritieke Prestatie Indicatoren van je bedrijf of merk. Dit doe je door je gewenste prestaties om te zetten naar doelstellingen.

Wat is PPV?

Pay Per View. Betalen per weergave.

Wat is PPC?

Pay Per Click. Betalen per klik.

Wat is ROI?

Return on Investment. Wat over houden nadat je een investering hebt gedaan.

Wat is OPM?

Orders Per Mille. Hoeveel conversies komen verder uit duizend bereikte mensen?

Wat is SAAS?

Software as a service. Canva, Mailchimp, Filmora, Screen-Cast-O-matic, zijn SAAS.

Wat is SEO?

Search Engine Optimalisation. Je website optimaliseren voor zoekmachines

Wat is SEA?

Search Engine Advertising. Adverteren in zoekmachines.

Wat is SEM?

Search Engine Marketing. Je website beter vindbaar maken in de zoekmachines door SEO en SEA.

Wat is Serp?

Search Engine Ranking Position. OP welke positie staat je artikel in de zoekmachine?

Wat is USP?

Unique Selling Point. Waarom kopen mensen bij jou en niet bij iemand anders?

Wat is Q&A?

Question en Answer. Vraag en Antwoord.