ideale klant Sprankel Online

Je hebt je huiswerk gemaakt en weet wie je ideale klant is. Je hebt tonnen ideeën, hebt ze op papier gezet en bent enthousiast aan de slag gegaan. Maar kort daarna slaagt het noodlot toe, je inspiratie is op. Je weet niet meer wat je in je volgende blog moet schrijven of welke Facebook post er maandag op je tijdlijn gaat verschijnen. Geen nood! Zorg gewoon dat je ideale klant voor jou gaat schrijven.

Laat je ideale klant voor je schrijven #Tip 1:

Wat wil je klant?

Zorg ervoor dat je weet waar hun interesses, maar ook hun noden liggen. Als je dat weet, geef hen wat ze willen.

Zo ken ik een theewinkel die precies wat moeite had om de workshops rond de echte pure thee op een regelmatige basis te laten terug komen. Eens ze ontdekte wat haar ideale klant echt wou – en dat waren geen warme, maar koude theeën – is ze zich gaan focussen op het geven van IceTea workshops. Deze avonden gingen als een trein en zaten altijd vol. Ze moest zelfs mensen weigeren.

Loading Preview…

Powered by Creative Market 

Hoe ontdek je nu wat je ideale klant wil?

Ga naar de plaats waar je klant aanwezig is. Op welke forums zijn ze actief en in welke Facebookgroepen vind je ze terug? Wat zijn de vragen die ze stellen en waar willen ze meer over te weten komen? Maar ook, en dit is zeer belangrijk.. waar klagen ze over en wat zijn de pijnen waarmee ze geconfronteerd worden? Als je ontdekt waar hun behoeften liggen, dan speel je daar gewoon op in. Geef antwoord op hun vragen door dit te verwerken in een leuke Facebook post of in je blog.

Onlangs stelde ik een vraag over een bepaald onderwerp in een vegan facebookgroep. Een dame die ook gewoon lid was gaf me een antwoord op mijn vraag door het tonen van een filmpje dat ze over het onderwerp maakte. Na het bekijken van deze tutorial ben op haar website terecht gekomen en heb ik een paar dagen later iets van haar gekocht.. om maar te zeggen…

De dame is dus naar de plaats gegaan waar haar ideale klant aanwezig was (ik dus) en heeft een antwoord gegeven op mijn vraag, met als resultaat dat ik enkele dagen later iets bij haar gekocht heb.

Laat je ideale klant voor je schrijven #Tip 2:

Welke feedback en klachten krijg je?

Of het nu in je offline shop is of op je online media. Wat krijg je op je Facebookpost, op zaken die je verkoopt of de vragen die je stelt. Wees ook niet teleurgesteld als je klachten krijgt. Want misschien wijst dit op een probleem dat je zelf niet ziet of een verbetering dat je kan aanbrengen. Je bent best aandachtig voor de respons die je krijgt en gebruik dit om nieuwe content te maken. Want dat is wat je ideale klant willen weten of horen. En jij.. jij speelt hier perfect op in.

Zo maakte ik dit filmje nadat iemand me hierover een vraag had gesteld

Laat je ideale klant voor je schrijven #Bonus Tip:

Voeg ‘pages to watch’ toe

Zin om je ideale klant stiekem bij je concurrent – concullega te spotten. Dat kan. Pas onderstaande stappen toe en je gaat ontdekken welke vragen ze stellen of welke klachten ze hebben op de Facebook pagina bij je mededinger. Op deze manier heb je de juiste pagina altijd binnen handbereik en verlies je geen tijd ze allen apart gaan op te zoeken.

  • Ga naar je zakelijke Facebookpagina,
  • Statistieken.
  • Links bovenaan naar overzicht
  • Scroll naar beneden naar ‘Pagina’s om te bekijken’
  • Voeg de pagina’s van je concurrenten toe
  • Watch & Learn.. 🙂

Zin in meer inspiratie? 

Maak je huisstijl in Canva