Wat is Instagram Reels

In de zomer van 2020 introduceerde Instagram hun laatste nieuwe feature. Instagram Reels. Hun eigen TikTok. Het gaat hiermee dus ook stevig de concurrentie aan met de Chinese nieuwkomer. In deze blog ga ik dieper in op wat Reels is en wat de mogelijkheden zijn. Als ondernemer is het toch altijd handig om te weten of je ergens in zou investeren of niet. Daarom deze post. Als er vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Wat is Instagram Reels?

Door de overvloed aan prikkels op sociale media moet je als marketeer of als eigenaar van een onderneming zo snel mogelijk de aandacht van je publiek weten te trekken. Mensen verliezen hun aandacht na 8 seconden. En net daarom zijn Instagram Reels zo interessant. Het is een boeiende en nieuwe manier om de interesse van je mensen vast te grijpen.

Instagram Reels zijn korte muziek video clips, 3 tot 15 seconden die je gaat delen op je Stories, de Home Feed, de Explore feed en de nieuwe Reels tab op je Instagram profiel. Instagram Reels wordt ook getoond op de Instagram Explore Page.

Dat wil dus zeggen dat ook mensen die je niet volgen je Reels gaan kunnen zien. Dit hangt uiteraard wel van het type content, de mensen waarmee je in interactie gaat en de locatie.

Sommige Reels zijn ook ‘Featured’ dat wil zeggen dat Instagram jouw video gekozen heeft om aan anderen te tonen. Ze helpen je dus zodat anderen je video content ontdekken.

Hoe kijk je naar Instagram Reels?

Voor je zelf aan de slag gaat om je Reels te maken wil je eerst eens even kijken wat er zoal gemaakt wordt, nietwaar?

Klik op het ‘zoek’ icoontje beneden in de Insta app en selecteer de Reels video in de rechterhoek. Scrol naar beneden en ontdek inspirerende video’s.

Of open de ‘video’ icoontje en scrol naar beneden.

Maar ook als je door je Feed scrolt kan je Instagram Reels zien van mensen die je volgt. Op voorwaarde dat deze mensen ze maken, anders zie je ze niet 🙂

En nog een leuke optie. Zoek op een bepaalde hashtag of een bepaalde audio, en daar verschijnt links boven, bij de populaire optie de Reels video’s. Ook hier weer, als er Reels zijn gemaakt.

Hoe maak je Instagram Reels?

Reels maken is gemakkelijk, maar zorg ervoor dat je Insta app even een update gekregen heeft.

  1. Ga naar je Insta Homepagina – je feed
  2. Klik op de ‘video’ optie in het midden – je komt midden in Reels terecht
  3. Rechts boven klik op de camera
  4. Of optie twee: klik op je Homepagina op het vierkantje met het plusje in en kies de Reels optie
  5. Optie drie: klik op het blauwe plusje bij je profielfoto. Kies hier voor Reel
  6. Om een Reel op te nemen, druk en houd de ‘Record’ knop vast – of upload een video die je eerder hebt gemaakt
  7. Maak al dan niet gebruik van de knoppen die je links ziet staan. Ze worden hieronder kort beschreven
  8. Eens je een video hebt gemaakt gebruik de knop links van de ‘Record’ knop. Hier bekijk je even je werk en kan je je video inkorten of verwijderen als je niet tevreden bent
  9. Klik daarna op de ‘Forward’ knop en voeg stickers, tekst en dergelijke toe
  10. Helemaal tevreden, deel dan je Reels. Je kan ook delen in je Instagram Stories

Je hebt ze ook gezien, de knoppen links. Waar staan ze voor?

Duur

Bepaal hoe lang je video wordt 15 of 30 seconden

Audio

Hiermee selecteer je muziek uit de grote Insta muziek bib of je maakt een Reel met je eigen audio. Weet wel, dat als jij een openbaar profiel hebt en  je eigen audio gebruikt, jouw gebruikersnaam gaat gekoppeld worden aan deze audio. En dit wil zeggen dat ook anderen jouw audio kunnen gebruiken. Heb je een privé profiel, dan gaat niemand jouw audio kunnen gebruiken.

Snelheid

Met deze optie bepaal jij de snelheid van je video.

Effecten

Leuk effectje dabei?

Timer

Met deze optie bepaal je hoelang je video handsfree wordt opgenomen. Zet het aantal seconden in, zie de countdown en je video wordt handsfree opgenomen.

Maak Instagram Reels in Canva

Je kan dus ook je eerder gemaakte video’s uploaden en als Reels gebruiken. Een gigantische opportuniteit om boven de massa uit te springen heb je wel dankzij Canva. De video mogelijkheden zijn eindeloos en daar maak je maar al te graag gebruik van nietwaar? Wil je meer weten over Canva, lees dan deze blog.

  • Open Canva en kies in de zoekfunctie Instagram Reels Video of klik op deze link
  • Vertrek vanuit een lege template of gebruik een bestaande
  • Voeg je eigen foto’s en video’s toe, zet er een animatie op, snijd je video bij, zet er tekst bij op
  • Om je video high end te maken, raad ik je aan te doen wat anderen niet doen en gebruik te maken van deze Reels Video Kit, dit zorgt ervoor dat je concurrentie altijd één stapje voor bent. Bij dit pakket zit trouwens een ‘how to use’ gids bij. Dus er kan niets mis gaan.
Loading Preview…

Powered by Creative Market

In Canva maak je dus de meest prachtige dingen, heb je geen idee hoe hier aan te beginnen, bekijk dan zeker de video die verwerkt is in de blogpost hierboven.

Waarom moet je nu actie ondernemen met Instagram Reels?

Instagram Reels is nieuw, er zijn nog niet veel mensen die dit als marketingstrategie gebruiken, je bent of kan zichtbaar zijn op verschillende plaatsen en er moet nog wat gesleuteld worden aan het Reels algoritme. Nu een early adopter zijn kan je een grote voorsprong geven.

Voordelen

  1. Reels zijn nieuw, jij begint er op tijd mee, dit geeft je een serieuze voorsprong op andere ondernemers, bloggers, influencers.
  2. Definitief. Yep, één keer maken en voor altijd online. Stories verdwijnen na 24u. Reels niet.
  3. Gemakkelijk te maken. Volg de stappen hierboven en je Reels staat in een mum van tijd online. Het filmpje duurt ook maar een paar seconden. Daar verlies je bovendien ook niet veel tijd mee.
  4. Easy om te delen, in je Storie, op je grid. Je volgers kunnen gemakkelijk één van je Stories delen, dus ook je Reels als je dit bij je Stories zet.

Nadelen

  1. Het kan zijn dat jouw publiek Reels nog niet kent of ontdekt heeft en dus ook niet weten naar wat ze op zoek zijn.
  2. Je kan ze voorlopig nog nergens inplannen, dus je moet er aan denken ze zelf online te zetten. Zeker als je een hele batch gemaakt hebt.

Welke soorten content deel je?

Educatie

Onlangs zag ik een filmpje van een leerkracht die een bijzondere manier had om zijn leerlingen de maaltafels te leren. Als jij op enkele seconden je volgers wat kan leren, zeker doen.

Als jij in het dagelijkse leven workshops over droogbloemen geeft, dan kan je een video van enkele seconden laten zien over een bepaalde techniek. Of als je kinder brooddozen verkoopt, dan leer jij je ouders hoe ze een brooddoos aantrekkelijk en smakelijk laten uitzien.

De kunst is je verhaal zo te brengen, dat je mensen leren over je product, zonder dat het over je product gaat. Ze willen daarna meer weten over die brooddoos en kopen hem vervolgens aan of ze willen meer leren over hoe een middagmaal aantrekkelijk te maken en dan verwijs je ze door naar je Facebookgroep. Waar ze veel leren en ook veel nieuwe spulletjes zullen kopen.

Reviews

Laat mensen zien hoe een bepaald product werkt of wat ze kunnen verwachten als ze een bepaalde service bij je afnemen. Je kan hiervoor je eigen video’s maken of gebruik video’s die anderen over jouw product of service gemaakt hebben. Vraag misschien in het begin ook expliciet naar deze video’s. Misschien maken je mensen dit nog helemaal niet of denken ze er niet aan.

De mama die net geleerd heeft hoe ze een aantrekkelijke brooddoos moet maken filmt de reactie van haar kindje en zet dit online. Wel, dit is een mooi voorbeeld om je product ook op jouw Reels in de kijker te zetten.

Promo

Het is niet verkeerd om producten uit je winkel in de kijker te zetten. Laat de mensen zien wat er nieuw is binnen gekomen, wat in de promo staat, waar je nog maar ééntje van in huis hebt.. Je bent tenslotte een winkel.. dat mag. Goh, je kan zelfs aan je mensen vragen welk type brooddoos je bij de volgende groothandel bestelling moet inslagen. Jij geeft je mensen mee beslissingsrecht, je weet wat ze leuk vinden en je hebt content om te tonen. Driedubbele dikke win, denk ik dan.

Testimonial

Laat je mensen toffe testimonial video’s maken als ze tevreden zijn en deel ze op je eigen account. Reviews vinden mensen vaak wel belangrijk. nU, ik persoonlijk niet. Ik lees nooit reviews, zou dat misschien eens een keertje meer moeten doen. Maar goed, zijn review altijd wel echt? Ik zit op fora en daar zitten mensen die een inkomen genereren uit het schrijven van positieve reviews. Hoe echt is alles dan nog?

Beantwoord vragen

Zijn er vragen die regelmatig terug komen? Beantwoord en deel in je Reels. Bij een volgende vraag kan je je mensen hiernaar doorverwijzen. Tracht uiteraard alles zo kort mogelijk te maken. Je hebt maar enkele seconden tijd.

Behind the scenes

Je weet graag hoe het met die ene ondernemer gesteld is, niet. Wel, anderen hebben datzelfde gevoel ook bij jou. Geef ze een glimp van je onderneming. De dingen die ze anders niet zien. De rommel die je anders netjes opruimt of die lekkere koffie die je speciaal voor kantoor hebt ingeslagen. Je bepaalt uiteindelijk zelf hoe ver je hier in gaat en wat je allemaal deelt.

Start een nieuwe Challenge

Challenges zijn hip deze dag. Start daarom zelf ééntje. Zorg zeker wel dat dit past bij de filosofie van je bedrijf.

Gebruik User Generated Content

UGC is content die gemaakt is door iemand anders, maar die jij (met toestemming) op jouw kanaal gebruikt. Iemand heeft een bepaalde shampoo uit je webshop gekocht en laat nu zien hoe ze er haar haren mee wast. Wel als jij deze video gaat gebruiken, dan is dat UGC. Maar voor de zekerheid, vraag altijd even of je dat mag gebruiken. Dan ben je zeker.

 

Hoe krijg je meer engagement bij je Reels?

Nu, sowieso, video is wel dé manier om meer engagement op je account te krijgen. En als je dit spekt met de toffe tips van hieronder, dan word jij weldra de nr 1 uit jouw niche op Reels.

Gebruik hashtags

Hoera. Reels laat maar liefst 30 #toe. Maak er dan ook gretig gebruik van. Je wordt dan ook zichtbaar in de # bij de populaire optie. Zoveel mensen doen dit niet. Hier liggen dus echt zoveel mogelijkheden om nu gebruik van te maken.

Tag je vrienden – klanten – merken – bedrijven

Als er meer mensen bij je Reels betrokken worden is de kans ook groter dat deze meer en sneller gedeeld wordt. Wow, er gaat een heel nieuwe publiek je Reels zien en denk maar eens na wat daar de mogelijkheden van zijn.

Gebruik stickers

Zo een sticker geeft je video toch dat tikkeltje extra en het zorgt er ook voor dat je video beter gaat presteren. Zo een 83% heb ik net dankzij een goed geïnformeerde bron vernomen. WTF? Toevoegen die stickers. Altijd!

Verwerk een CTA in je Reels

Net zoals je een call-to-action verwerkt in je blogpost. Een volgende stap die mensen kunnen nemen, zo verwerk je die voortaan ook in je Reels. Vertel in je Reels welke volgende stap je mensen nu kunnen nemen.

En dat kan van alles zijn. Zich inschrijven op je nieuwsbrief, je een berichtje sturen, je Reels voorzien van een comment of een hartje. Dat mag je allemaal zelf beslissen, zolang er meer een CTA in staat. Altijd. Overal.

Zorg voor een toffe cover foto

Trek mensen hun aandacht in de eerste seconden. Gebruik de Reels Video Kit voor dit moment. Met een aantrekkelijke foto bereik je net dat tikkeltje meer.

Loading Preview…

Powered by Creative Market

Wat als je langere video’s wil maken op Instagram?

Nu, korte video’s is leuk. Maar je wil meer. Je wil langere product reviews delen of meer educatie geven. Dat gaat. Maar niet met Reels. Dan ga je IGTV moeten gaan.

Hoe maak je IGTV? 

  • Klik op je profielfoto onderaan in de witte balk
  • Naast je gebruikersnaam bovenaan staat een + , hier klik je op
  • Kies de optie IGTV video
  • Selecteer één van de video’s
  • Klik door naar de volgende optie en voeg een titel en een beschrijving toe
  • Vergeet niet om sterke zoekwoorden toe te voegen
  • Bekijk daarna al de mogelijkheden die je nog kan toepassen. Voorbeeld plaatsen, voorbeeld bewerken, profielomslag bewerken…
  • Maak ook een thumbnail voor je video zodat alles duidelijk en gestructureerd blijft. Ook daar kan je de Reels Video Kit voor gebruiken
  • En plaats je video online
  • Achteraf kan je al je statistieken bekijken, checken wat werkt, bijsturen waar nodig.

En waarom zou je IGTV gebruiken? 

Het is uiteraard een extra manier om je bedrijf in de kijker te zetten. Video is effectiever dan gewone posts. Je mensen leren je kennen en dit zorgt voor vertrouwen. En ook, niet iedereen gebruikt het. Dus daar heb je alweer een streepje voor op je concurrentie.

Er zijn ook mensen die hun persoonlijk tv kanaal maken van IGTV, zo ken ik een aantal internationale stand-up comedians die dit doen. Maar er zijn ook mensen die een privé kanaal aanmaken en hier een cursus op delen. Een heuse cursus die je dan via IGTV kan volgen. Je betaalt eerst de training en daarna word je toegelaten op dat privé account. Wil je meer weten over geld verdienen met een Instagram cursus, volg dan zeker deze training

Frequently Asked Questions

Hoe komt je video in de Explore feed? 

Als je je Reels in de Explore section wil laten verschijnen, klik dan op je profielfoto en schrijf je tekst. Als je op de Explore pagina wil verschijnen, dan kan je geen stickers, Q&A’s en dergelijke toevoegen. Afhankelijk van de concurrentie krijg je goede of minder goede resultaten.

Wanneer is de beste tijd om te posten? 

Wanneer is de beste tijd om te posten? Dit is natuurlijk afhankelijk van wie je doelgroep is, waar ze wonen en hoe laat ze online zijn. Zelf ben ik een mama en kijk meer overdag en tussendoor. ‘S avonds kijk ik zelfden nog in de App. Ja, ’s morgens nog voor iedereen wakker is durft dit ook wel eens te gebeuren.

Je moet dus eerst te weten komen wie je kijkers zijn, waar ze wonen. Als ze uit Amerika komen, heb je natuurlijke andere momenten om te posten dan wanneer je mensen uit België of Nederland komen. Om dit te weten, kijk dan zeker naar je statistieken. Klik op ’totaal aantal volgers’ en scrol naar beneden om plaatsen en landen te zien.

Als je dan even naar beneden scrolt zie je de meest actieve tijden en dagen. Daar leer je misschien uit dat er een piek is en dit kan je dan gaan testen.

Het kan zijn dat jouw account geen statistieken heeft, dan moet je even omschakelen van een persoonlijk naar een business account. Dit is gratis, hier moet je dus niet voor betalen.  Instellingen – Account – Omschakelen naar een business account

Kan je Reels embedden op je website?

Jaa! Je kan Instagram Reels op je website plaatsen. Embedden heet dat dan. Open Instagram Reels op je laptop en klik op de drie puntjes in de rechterhoek. Kies ‘Embed’ en copy & paste de code op je website. Vraag is natuurlijk of dit iets aan de snelheid van je website gaat doen, natuurlijk. Is dit de moeite om te overwegen? Dat ga je zelf eens moeten uitzoeken.

Wat is het verschil tussen Instagram Reels en TikTok?

Zijn er veel verschillen tussen deze twee? Reels heeft bijna dezelfde features als TikTok. Toch is er een verschil. Zo maak je bij reels korte filmpjes van 15 seconden, bij TikTok maak je er van 1 minuut.

Kan ik mijn Tiktok content hergebruiken? 

Ja hoor. Open Reels maar eens en als je een filmpje ziet met rechts onder TikTok in de hoek, dan is dit hergebruikte content. Dan moet je niet meer voor elk platform nieuwe content maken.

Bovendien heeft Instagram Reels en TikTok dezelfde video dimensies en vermoedelijk vind je op Insta dezelfde audio die je voor je TikTok video gebruikt het. Het hergebruiken van deze content is dus een echte no-brainer.

Toch lees je best onderstaand voorbeeld van dezelfde content delen op verschillende kanalen. In deze illustratie gebruik ik Instagram en Facebook.

Let er dus toch maar een beetje mee op.. want stel dat je een filmpje maakt voor Instagram en je plaatst dit tegelijk op Facebook en je volgers volgen je op beide kanalen.

Goed, je filmpje wordt goed bekeken op Insta, het is een leuk filmpje en hebt goede respons. Dat is super. Des te meer engagement, des te hoger je zal scoren – je filmpje wordt aan meer mensen getoond. Je volgers hebben voldoende Instagram geconsumeerd en gaan vervolgens op Facebook. Daar zien ze opnieuw je filmpje passeren. Ze hebben dit al gezien, dus zullen ze dit aan hen voorbij laten gaan en mogelijks gaan ze ook niet meer reageren. Niet goed dus hee. Het algoritme weet hoelang er naar een filmpje wordt gekeken. Als ze merken dat mensen snel voorbij scrollen denken ze dat de inhoud niet goed is, ze gaan dit dus ook niet aan meer mensen laten zien.

 

 

Sprankel Online maakt gebruik van affiliate linkjes. Als jij via één van deze linkjes een aankoop doet, dan ontvang ik hiervoor een kleine commissie. Jij betaalt hier niets extra voor. Maar ik kan hierdoor wel blijvend toffe content maken. Dus, ik wil je alvast heel erg bedanken hiervoor.

Wil je verder meer informatie over Canva of affiliate marketing klik dan zeker door naar de betreffende pagina’s. Als je verder nog vragen hebt, dan mag je me altijd een mail sturen op kelly@sprankelonline.be en ik kom zo spoedig mogelijk met een antwoord. Behalve in het weekend, 😉