Beste Webshop Boeken

Beste Webshop Boeken, de blog is er gekomen nadat ik veel vragen kreeg over dit onderwerp na het lanceren van het artikel – Belgische Webshops. Nu met de hele corona shizzle zijn mensen meer dan ooit online aan het kopen.

Veel commotie bij Bpost omdat ze de stroom van pakjes niet meer aankunnen. Zo zijn ze de afgelopen dagen gegaan van 270.000 pakjes naar 600.000 per dag. Niet per maand, ook niet per week, …per dag. Uiteraard helemaal te begrijpen. De winkels zijn gesloten, Sinterklaas, Kerst en het eindejaar staat voor de deur.

Misschien heb je al een webshop of denk je er aan ééntje te openen?

Je vindt veel boeken online, maar jongens, wat zijn ze oud. De exemplaren die je vindt zijn geschreven in 2013 – 2014 – 2015. Tjaaa.. daar zou ik nog niet zo maar op vertrouwen. Daarom heb ik even wat onderzoek voor je gedaan en enkele recentere exemplaren voor je uitgezocht. Het zijn twee boeken geworden. Jaartal 2020 en 2018.

Om de vraag te beantwoorden over – ken je goede boeken over webshops? Hierbij mijn blog over ‘Beste Webshop Boeken’. Let’s go!

Meer verdienen met je webshop

Dit stappenplan voor ambitieuze webwinkelaars is geschreven door Astrid Van Der Made. Een pittig en ondernemende dame die meer dan 10 jaar ervaring heeft in de e-commerce, meer dan 10.000 webwinkeleigenaars heeft geïnspireerd, twee webwinkels heeft gerund en meer dan 500 blogs online heeft gezet. Mijn website heeft nu ongeveer 250 artikels online staan en kan je zeggen, dat is veel werk. 

In haar boek neemt de auteur je mee op sleeptouw en vertelt ze je hoe je meer kan verdienen met je webshop. Zelf wanneer je in een niche zit met veel concurrentie. Haar jarenlange ervaring zit in dit boek vervat. Naast handige tips bevat dit boek ook praktijkvoorbeelden en interviews met experten op verschillende vlakken. Denk aan Instagram, fulfilment, Public Relations, Finance.. Kortom het complete plaatje.

Dit boek is voor jou als:

  • Je geen groot marketingbudget hebt
  • Het wiel opnieuw uitvinden niets voor jou is
  • Je niet wil dat jouw webshop flopt
  • Een tweede baan moeten zoeken om dit te doen slagen niets voor jou is

Wat leer je in dit boek:

  • Hoe je je concurrenten achter je laat, zelfs wanneer je dezelfde producten verkoopt
  • Je meer klanten krijgt zonder te strooien met kortingen
  • Hoe je duizenden klanten bereikt zonder te adverteren
  • Hoe je ervoor zorgt dat je klanten jouw shop aanbevelen bij vrienden
  • Welke slimme omzet verhogers er zijn, zodat je klanten meer geld uitgeven

Kort overzicht van het boek

In verschillende stappen brengt Astrid je dichter bij je doel. Maak kennis met één van de beste webshop boeken.

Stap 1: De basis op orde

In dit hoofdstuk ga je nadenken over wat je wil bereiken met je webshop. Wat maakt dat je anders bent dan je concurrenten en wie is je ideale klant. Als je een antwoord geeft op deze vragen, dan ga je betere resultaten halen. Om focus te houden ga je doelen stellen. De perfecte stok achter de deur voor als het even minder gaat. Zakelijke doelen worden bepaald alsook de acties die je gaat ondernemen om deze doelen te behalen. Uiteraard ga je jezelf belonen als jij je doelen behaald hebt.

Ook ga je nadenken over welke unique selling points jij aanbiedt. Wat maakt je anders dan je concurrenten? Ben je gemakkelijk bereikbaar via Instagram of is Whatsapp de manier om jou te bereiken? En hoe is het eigenlijk gesteld met de homepagina van je website. Is het duidelijk welk assortiment je verkoopt en stuur je hen snel en duidelijk door naar product pagina’s.  Waar dan goed en duidelijk gecommuniceerd wordt over het product. Een beetje hip en trendy en niet te saaie vaktaal. Over dit soort zaken ga je nadenken in het eerste hoofdstuk.

Stap 2: Maak van je bezoekers klanten

Veel bezoekers, maar geen omzet. In dit hoofstuk ontdek je hoe jij van je bezoekers klanten maakt. Hoe verloopt het bestelproces? Wat met verzendkosten en levertijd. Ga je verstandig om met het creëren van urgentie? En elimineer je alle afleiding. Ik krijg het er bijvoorbeeld van op mijn heupen als ik eerst nog een account moet aanmaken . Dat is afleiding en hierdoor haak ik wel eens af. 

Ook leer je in dit hoofdstuk hoe jij overtuigende teksten schrijft. Teksten die je bezoeker de aankoop laten doen. Als je deze kennis in huis hebt is het schrijven van product teksten echt zeer gemakkelijk.

Realiseer je dat je klanten goud waard zijn en doe iets extra. Iets dat ze misschien niet verwachten. Tijdens het schrijven van dit artikel wordt er thuis een pakje geleverd met kleertjes voor mijn zoon. Ik ben echter eens zo happy als ik zie dat ze er een heuse Sinterklaas aftelkalender hebben in gestoken. Dit had ik niet verwacht en dit is voor mij klantenbinding. Hier bestel ik nog. 

Stap 3: Trek meer bezoekers naar je webwinkel

Wat doe jij nu om meer bezoekers naar je shop te trekken? Organische bezoekers. Bezoekers uit Google door middel van SEO. In deze stap leer je meer over techniek, inhoud en populariteit.

Een zeer effectieve manier om meer bezoekers naar je shop te trekken is door te bloggen. Dit is toevallig ook mijn marketingstrategie. En dat werkt 😉 Van één goed geschreven blog heb je jaren plezier en inkomsten. Geef je mensen waarde en ze blijven terug komen. samen met Astrid ontdek jij hoe je dit doet.

Maar ook het inzetten van emailmarketing is een belangrijke strategie. Niet spammen, maar waardevolle info leveren. Bijvoorbeeld een gratis ebook of Canva Ebook Templates. Dit past dan bij mijn blog hee.. 😉 Geef waarde in ruil voor een emailadres en ga dan je mensen op je lijst regelmatig in de bloemetjes zetten.

Stap 4: Slimme omzet verhogers

Ontdek hoe jij je klanten meer kan laten spenderen. In dit hoofdstuk licht Astrid er een aantal toe. En echt na het lezen van enkele tips valt bij mij de euro. Dit ben ik al regelmatig tegen gekomen, en ik stap hier vrolijk in mee in dit proces. Ook ontdek je hier hoe je verlaten winkelwagentjes kan terug halen. Even een reminder en de deal wordt gesloten. Dit zijn zaken die in een fysieke winkel niet denkbaar zijn. Maar online vormt dit allemaal geen probleem.

Stap 5: Maak van je klanten fans

Order binnen, versturen en hup naar de volgende? Waarom blijf je niet je bestaande klant in de watten leggen? Een bestaande klant is gemakkelijker dan een nieuwe zoeken. Investeer in klantentevredenheid. En maak hier misschien een unique selling point van.. 😉 Overtref de verwachtingen. Zoals die Sint aftelkalender van hierboven.

Astrid geeft je in dit laatste hoofdstuk enkele prachttips mee. Ga er mee aan de slag en maak ambassadeurs van je klanten.

Eén van die tips is bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje toevoegen. Heel leuk om te ontvangen. Maar soms ga je als webshop even in de mist als je het verkeerde kaartje van de stapel pakt. Zo stuurt een webshop me een met de hand geschreven kaartje om me te bedanken voor mijn eerste aankoop bij hen. Niets mis mee zou je denken, als dat uiteraard mijn eerste aankoop was. Maar het was nr 3. Maar goed. Heb toch even kunnen glimlachen en dat maakt ook veel goed. Het is geen reden om daar niet meer te bestellen. 

Meer verdienen met je webshop is een uitstekend en waardevol boek om mee aan de slag te gaan. Als beginnend of ervaring webshopeigenaar. Wedden dat je er behoorlijk goede tips uit haalt. Bestel het boek hier. Persoonlijk vind ik dit één van de beste webshop boeken.

 

__________________________________________________________________

Webshopovername handboek

Het webshopovername handboek is geschreven door Ben Koppenens, Sander Scholten en Dirkjan Vis en je raadt het al. Dit boek lees je als je een webshop wil kopen of verkopen. Misschien heb je in het verleden hard gewerkt aan je online bedrijf en wil je er nu de vruchten van plukken ofwel ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging en ligt dat in een webshop, handig om te weten is dat je niet helemaal van nul moet beginnen. Je kan gewoon een bestaande shop overnemen.

Ben en Sander zijn de heren met de webshopervaring, samen met Dirkjan hebben ze hun ervaringen vertaald naar een mooi en zeer leerrijk boek. Een absolute musthave als je deze wereld wil betreden. Zelf heb ik het ook aangeschaft, omdat ik ooit wilde plannen had. Maar door het lezen van dit boek ben ik toch gaan beseffen dat ik geen fysieke producten wil verkopen, maar bij affiliate marketing blijf. En ook zeer goed. Anders was ik nu enkele duizenden euro’s armen, zonder dat ik er wat mee gedaan zou hebben.

De twee heren begeleiden in het dagelijks leven mensen met een webshop. Of ze hem nu willen verkopen of eentje willen aankopen. Hun platform biedt voor alle partijen een oplossing. Omdat de vraag naar meer info bleef groeien besloten de heren hun kennis om te zetten in dit boek, dat je dus helpt bj het maken van de juiste beslissing.

Zeer gedetailleerd brengen de heren hun kennis over en ze spekken dit aan met voorbeelden uit de praktijk en interviews met klanten.

 

 

Een kort overzicht van het boek

Het boek bestaat na voorwoord en inleiding uit 10 hoofdstukken, enkele bijlagen en een verklarende woordenlijst. In totaal  167 pagina’s.

Geniet van nr twee in de categorie ‘Beste Webshop boeken’

Het succes van webwinkels in Nederland

In dit hoofdstuk ontdek je hoe succesvol webwinkels in Nederland zijn, maar ook waarom sommigen er dan toch mee stoppen en of het dan interessant is om een overname te overwegen. De auteurs werpen hier ook een blik op de toekomst.

Hier wordt gesproken over Nederland, maar dit kan je even goed toepassen op België. In Nederland staan ze wel een beetje voor met webshops, dus dat betekent uiteraard dat er in België nog veel mogelijkheden zijn.

Overnemen of overgenomen worden

Er zijn verschillende type kopers, hier ontdek je bij welke categorie jij hoort, de jongens werken met een duidelijke onderverdeling die je snel duidelijkheid verschaft. En wat zou nu een reden kunnen zijn dat mensen hun webshop verkopen. Het hoeven niet altijd tegenvallende resultaten te zijn.

De voorbereiding

Een goede voorbereiding is de eerste stap naar succes. Zelfs het lezen van dit boek hoort daar bij, al zeg ik dat zelf. De jongens maken een onderscheid in voorbereiding naar koper, verkoper en adviseur. Een adviseur is een externe partij, een boekhouder, social media expert,.. Na je in deze materie te verdiepen kan je met een gerust hart doorgaan naar de volgende stap.

Te koop zetten / Oriëntering

Hoe ga je als verkoper je webshop in de markt zetten, en ga je dit proces alleen dragen of heb je verkoopondersteuning nodig? Wil je hem anoniem van de hand doen of mag iedereen het weten dat je hem wil verkopen?

En als koper wil je zeker weten hoe zo een eerste contact met een webshopeigenaar loopt, wat doe je , wat zeg je, hoe ga je een webshop beoordelen. Heb je kennis van SEO en is dit toegepast in dit verhaal?

Ook wil je meer weten met welke software het webshopgebeuren opgebouwd is, moet je je hier nog in verdiepen of heb je er wel kaas van gegeten?

Deze en andere vragen en antwoorden worden je duidelijk in dit hoofdstuk.

Contact met de (ver)kopers

Na jaren van hard werken wil je misschien je shop niet zomaar aan de eerste de beste van de hand doen. Je gaat nadenken over wie je opvolger wordt, waar je deze persoon gaat vinden. Als er meerdere kandidaten zijn, dan ga je moeten selecteren. Maak je wel de juiste keuze?

Hoe verloopt een kennismaking met een potentiële (ver)koper, waar moet je op letten bij een onderhandeling. En de juiste prijs bepalen. Hoe en op basis waarvan doe je dat.

Boeiende stof om je in te verdiepen. Dit kan je natuurlijk ook toepassen op een affiliate website die je wil overnemen.

Letter of intent en due diligence

Eerlijk, dit heb ik ook moeten Googlen. 😉

Met letter of intent of een intentieovereenkomst wordt bedoelt dat er een overeenkomst wordt gemaakt tussen twee of meerdere partijen die de intentie uitspreken om samen een bepaald doel te bereiken. In deze context wordt dit vast gelegd nadat de prijs en de condities van een overname zijn besproken. De auteurs gaan in dit hoofdstuk dieper in op de belangrijke onderdelen van zo een overeenkomst. En geven je hierbij de nodige tips en tricks

Due diligence of een gepaste zorgvuldigheid en in de context van een webshop/bedrijfsovername spreken ze over het boekenonderzoek. Oftewel je webshop wordt heel erg op de rooster gelegd en alles wordt goed onderzocht. Zowel voor koper als verkoper wordt in het boek voldoende aandacht aan besteed.

Hierbij ga je dus dieper in op het financiële aspect, de webshop zelf die overgedragen wordt, het platform waarop de webshop draait en de verschillende software die gebruikt wordt.

Overeenkomst en overdracht

Nadat je een duidelijk beeld hebt van de onderneming is het tijd om de overeenkomst te tekenen en de overdracht te doen. Waar moet je op letten bij een verkoopovereenkomst en het overdrachtsdocument. Hoe ga je om met de overdrachtsperiode en hoe maak je als kersverse eigenaar een nieuwe start?

De waarde van een webshop

In dit hoofdstuk leer je wat de waarde van je webshop is, je ontdekt ook methoden voor deze waardebepaling en je krijgt tips om de waarde van je winkel te verhogen. Je waarde verhogen is niet slecht uiteraard, daar word je alleen maar beter van. Een super boeiend hoofdstuk dus.

Financiering van een webshopovername

Hoe ga jij je webshop financieren. Ga je een miljoenenzaak overnemen of een start-up? In dit hoofdstuk worden verschillende bronnen van financiering bekeken. Afhankelijk van je noden. Ga je je eigen centen investeren of moet je via een andere weg je centen vinden? Misschien is het ook handig om hier vooraf, voor je je eerste stappen neemt, over na denkt. Dan weet je wel met meer zekerheid wat je budget is.

Webshopovernames juridisch bekeken 

Juridisch gezien komt er wel het één en ander kijken bij een overname van een webshop. Gelukkig geven de jongens hier een duidelijk antwoord op je vragen. Hoewel zich dit wel op de Nederlandse markt richt en niet zo zeer op de Belgische. Nu, ik ken zelf helemaal niets van juridische zaken, dus moest je hier vragen over hebben, dan schakel je best je eigen raadsman is.

Fiscale aspecten van een webshopovername

Net zoals bij de juridische aspecten is het handig om dit hoofdstuk over fiscale aspecten goed door te lezen, maar bij concrete stappen is het dan toch belangrijk dat je je eigen adviseurs hiervoor inschakelt. België en Nederland zullen wel een beetje anders werken op deze vlakken

Bijlagen

En we zijn bijna door dit interessante boek heen. Er zijn enkele bijlagen toe gevoegd en ze behandelen de volgende onderwerpen:

  • Standaardopzet van een verkoopmemorandum
  • Webshopovername: checklist voor kopers
  • Standaardopzet van een overdrachtsdocument

Woordenlijst

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik in het boek wel wat moeilijke woorden heb gevonden en het dus handig was om achter in het boek even de woordenlijst te raadplegen. Ze helpen je verder van aandelentransactie tot verrekenbare verliezen. Voila, deze en andere moeilijke woorden hebben voortaan geen geheimen meer voor mij en binnenkort voor jou.

 

Meer weten? Klik op de link en ga voor één van de betere webshop boeken. Het boek bestel je hier.

______________________________

Op mijn website gebruik ik affiliate linkjes. Als je via één van deze linkjes een aankoop doet, dan krijg ik hiervoor een kleine commissie. Jij betaalt hier niets extra voor. Maar dankzij deze linkjes kan mijn website wel blijven bestaan en kan ik meer inspirerende content online zetten. Dus, ik wil je hier heel erg voor bedanken.

Heb je verder nog een vraag over deze blog ‘Beste Webshop Boeken’, affiliate marketing, Canva of Belgische webshops? Check dan zeker de bijbehorende pagina’s of stuur me een mailtje op kelly@sprankelonline.be, ik ben er voor je en probeer altijd zo snel mogelijk een antwoord terug te sturen.