Canva Business Model Canvas is een manier om je ondernemersplan op te stellen, in Canva Je krijgt een duidelijk overzicht en gaat beter kunnen analyseren. Het Business Model Canvas bestaat uit 9 bouwstenen die logisch met elkaar verbonden zijn en alle aspecten van je bedrijf in kaart brengen. Het helpt je ontdekken waar je naartoe wil, hoe je dit gaat doen, hoe jij je kan onderscheiden en wie of wat je daar allemaal voor nodig hebt.

Door het gebruik van dit instrument krijg je een compleet overzicht op één enkele pagina. Door het analyseren van je bedrijf op deze manier te doen, kan je je bevindingen voor verschillende doeleinden gebruiken.

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van Canvas Business Model, wat het is, waar je het voor gebruikt, wat de voor- en nadelen zijn, wat de verschillende bouwstenen zijn en hoe dit dit zelf maakt en helemaal jouw instrument van maakt in Canva. Hierdoor ontdek je wat dit model inhoudt, wat het voor jou kan betekenen en hoe je er zelf mee aan de slag gaat, door het in Canva te maken. En je dus niet langer naar zo een saai wit blad hoeft te kijken. Maar er een vrolijk, leuk instrument van maakt.

 

Canva Pro Free Gratis

 

Door wie ontwikkeld?

Het Canvas Business model is ontwikkeld door Alex Osterwalder en Yves Pigneur en biedt je dus een leidraad om je business idee of vernieuwing van je bedrijf op papier te zetten. In één oogopslag een beeld van je activiteiten, partners en verdienmodellen.

Een gemakkelijke manier van transparant overzicht, zodat je zelf, maar ook externen, denk maar aan een boekhouder of een investeerder, een duidelijk beeld krijgt van je onderneming.

Waarom zou je dit gebruiken?

Met de komst van het internet en later de sociale media, is de wereld kleiner en de concurrentie groter geworden. Je gaat dus opboksen tegen vele anderen. Je gaat dus een manier moeten vinden om je te specialiseren. Als jij je gaat specialiseren, dan ga je ook die specifieke doelgroep bereiken en ga je geen tijd en geld verliezen aan een te grote groep mensen. Uiteindelijk ga je hierdoor een grotere omzet bereiken. Want met je specialisatie gaan jouw consumenten, voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Dit model gebruiken is vooraf nadenken, analyseren en optimaliseren.

Als jij weet welke sterke punten je als bedrijf toevoegt in de wereld, ga je beter resultaat behalen. Want als jij beter bent dan je concurrent, gaan je mensen jouw product of dienst liever hebben dan die van je buurvrouw. Jij biedt iets aan dan anderen niet aanbieden. Daar ga je toch voor gaan?

Wat zijn voordelen?

Het Canvas Business Model heeft wel enkele voordelen, denk maar aan:

  • Je hebt onmiddellijk een duidelijk overzicht van je bedrijf
  • Bouwstenen kunnen gemakkelijk gelinkt worden
  • Verbeterpunten kunnen onmiddellijk gevormd worden
  • Door deze analyse ontdek je overlappende of ontbrekende aspecten
  • Je ontdekt ook waar je op vast loopt
  • Op deze manier bouw je een toekomstvisie op korte, middellange of zelfs lange termijn
  • Transparant naar intern of externe partners

Wat zijn nadelen?

Canva Business Model heeft naast de vele voordelen ook nadelen. Lees je even mee?

  • Met dit model is het niet mogelijk de markt en de concurrentie te beoordelen
  • Het is specifiek gebaseerd op één bedrijf, stel dat er hevige concurrentie is tussen jou en een ander bedrijf, dan heeft dit wel invloed op de manier waarop jij je product in de markt wil zetten
  • Marktontwikkelingen die negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf, zoals nu met corona, zijn lastig in dit model te verwerken

Is het belangrijk om dit instrument regelmatig te bekijken en aan te passen of blijf je bij je originele idee?

Regelmatig naar je Canva Business Model kijken is altijd een goed idee. Je bedrijf leeft en groeit. Er zijn regelmatige interne en externe veranderingen en die hebben uiteraard een grote invloed op je bedrijf als geheel. En dan is het natuurlijk interessant om hier zo snel mogelijk op in te spelen.

Beschrijving van de verschillende bouwstenen

Zoals gezegd is het Canvas Business Model opgebouwd uit negen bouwstenen die in één oogopslag je bedrijf omschrijven. Dit wordt gedaan aan de hand van verticale tabellen.

Door elke bouwsteen stap voor stap in te vullen krijg je inzage in je bedrijf. Durf het zeker enige tijd weg te leggen om daarna met hernieuwde ideeën terug aan te vullen.

1. Waardepropositie – Value Proposition

Denk eens na. Waarom koopt een klant bij jou en niet bij de buurvrouw? Met wat onderscheidt jij je van de concurrentie? Is je locatie gezelliger? Zijn je digitale programma’s professioneler opgenomen? Is je product beter of lekkerder?

In de buurt waar ik woon is in 2019 een project voor jonge starters uit de grond gestampt. Een oude school is omgevormd tot een start-up locatie. Jonge ondernemers starten er hun zaak en de site bloeit open. Er starten twee koffiehuisjes op. De koffie is bij beiden van even goede kwaliteit. Toch heeft het ene koffiehuis  beduidend meer klanten dan het andere. Hoe komt dat? Als ik enkele ideeën mag opsommen waarom het ene beter draait, dan zijn dit de volgende.

  • Het concept is uniek. Er zijn zo goed als geen andere koffiehuisjes in deze stijl, toch zeker niet in Limburg
  • Een gezelligere look en feel
  • De dame die de zaak runt is hartelijker en staat positiever in het leven
  • Presentatie van je koffie of ander lekkers is op een toffere manier gedaan

Dus, hoe ga jij klanten aan jou binden. Vergelijk eens met een concurrent en bekijk waar je anders in bent of in kan verbeteren.

2. Klanten – Customer Segments

Wie is je ideale klant? Mannen of vrouwen? Uit welke leeftijdscategorie komen ze? Hebben ze gestudeerd, wat hebben ze gestudeerd? Zijn ze getrouwd, single, hebben ze kinderen? Of kleinkinderen? Waar wonen ze, wat eten ze, gaan ze vaak uit of zijn het huismussen? Waar spenderen ze hun centen aan?

Pas op, dit is een hele moeilijke om uit te denken, zeker als je nog geen klanten hebt. Na verloop van tijd ga je dit beter kunnen definiëren.

Een tip die mij altijd geholpen heeft, van zodra je één klant hebt, kan je die persoon als ideale klant in het achterhoofd houden. En je verhaal daar voorlopig op verder bouwen. Maar je kan uiteraard ook naar jezelf kijken. Mensen starten vaak ook iets dat ze zelf interessant vinden en zelf ook zouden kopen. Dus ben je eigenlijk je eigen ideale klant. Wie ben jij en wat zijn jouw noden?

3. Klantenrelaties – Customer relationships

Een relatie krijgen met je (toekomstige) klanten is van uiterst belang. Je wil toch dat je klanten terug komen? Hoe ga jij je klanten aan je binden? Vriendelijk zijn, een goede service bieden, maar ook online voorzien van informatie kan je als klantenbindingsmiddel inzetten.

Omdat dat ene bedrijf me geleerd heeft om lekkere en gezonde snack’s te maken van hun groenten tortilla’s, grijp ik steeds weer terug naar dit product, omdat ze me voorzien van toffe en inspirerende recepten. Voor mij is dus het ontvangen van toffe recepten een klantenbindingsmiddel.

4. Kanalen – Channels

How do you get the word out. Hoe weten mensen dat ze bij jou kunnen aankloppen voor een bepaalde service of dienst. Soms weten mensen niet dat ze een bepaald item nodig hebben, dus kunnen ze hier ook niet meer over opzoeken. Daarom moet jij weten wie je ideale klant is en hoe je haar/hem kan bereiken. En via welke kanalen. Is dat Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, blogberichten of via radio, tv of krant?

Als jonge moeder met een pasgeboren baby had ik slaaptekort. Mijn baby in bed leggen, ging niet, tenzij hij gehuld was in een inbakerdoek. Ik had geen idee dat er hier ook speciale slaapzakken voor ontwikkeld waren. Tot ik tijdens een slapeloze nacht die Facebook advertentie van dat bedrijf zag. Ik heb een inbakerslaapzak en later nog andere producten van dat bedrijf gekocht.

Dat bedrijf wist mij te vinden, omdat ze ten eerste goed weten wie hun ideale klant is en waar die te vinden is.

Jonge mama met pasgeboren baby, slaaptekort en hierdoor ‘s nachts aan het scrollen op Facebook. Bhaaamm.. They found me.. 😉

5. Belangrijke Partners – Key Partners

Wie zijn je belangrijkste partners? Zijn dat leveranciers of freelancers? Je runt bijvoorbeeld een blog, maar je wil dagelijkse nieuwe content online, dan is het een idee om met een freelancer samen te werken. Zodat deze persoon de blogs voor je gaat schrijven. Ondertussen kan je andere zaken doen. Of misschien run je wel een theewinkel, dan is het belangrijk dat je een goede thee leverancier hebt waar je een goede verstandhouding mee hebt.

6. Belangrijke Activiteiten – Key Activities

Wat doet je onderneming? Bied je diensten of services aan? Fysiek of digitaal? Waar wil jij je met je onderneming op gaan richten? Met wat maak jij de wereld een stukje mooier? -)

7. Belangrijke middelen – Key Resources

Welke middelen heb jij nodig om jouw onderneming draaiend te houden? Ben je een bakker en heb je een locatie en ovens nodig of ben je een freelancer en heb je enkel je laptop nodig? Werk je alleen of ga je met personeel werken. Of misschien werk je wel met freelancers? Zijn er nog andere zaken nodig voor je mag opstarten, denk maar aan een goedkeuring van het voedselagentschap bijvoorbeeld. Wat heb jij nodig om te kunnen werken?

8. Kostenstructuur – Cost structure

Wat zijn je kosten? Wat zijn de vaste maandelijkse kosten en wat zijn de variabele kosten? Heb je reserve voor onverwachte kosten. Spaar je en kan je besparingen door voeren?

Iemand die een koffiehuis opstart zal meer kosten, vast en variabel hebben, dan een freelance copywriter die van thuis uit werkt.

9. Inkomstenstromen – Revenue Streams

Je start je bedrijf op om er een inkomen uit te verwerven. Hoe ga je dat doen? Op welke manier komen de centen binnen in je bedrijf? Wat zijn je bronnen van inkomsten?

  • Door diensten / service aan te bieden
  • Verhuur of verkoop van producten
  • Affiliate marketing inkomsten
  • Advertorials

Hoeveel centen heb je nodig? Wat zijn je kosten? Hoe word je betaald? Per uur, per dienst, per commissie?..

Zelf ben ik al een tijdje bezig en heb al verschillende inkomensstromen gehad. 1 op 1, workshops geven, les geven. Betaald per uur, per workshop, per opdracht. Maar om één of andere reden wringt dat bij mij. Ik heb dat nooit prettig gevonden en ben dus op zoek gegaan naar andere manieren om inkomsten te genereren. En dat is gelukt. Alles online, via mijn website. Affiliate marketing en verkoop van digitale producten. Ik hoed dus alleen maar rekening te houden met mezelf en niet meer met wensen van een klant. Dat is mijn manier van inkomsten genereren. Heerlijk. Love it!

Hoe maak je een Canva Business Model?

Hoe kan je Canva inzetten om een Canva Business Model te maken? Zodat jij je instrument ook volledig naar jouw smaak en wens kan finetunen. Op het internet vind je ook gigantisch veel plaatjes om af te drukken. Maar door hem in Canva te maken, zet hij er de elementen bij die jij wil. Stel dat je een zaak start in het maken van cupcakes, dan kan jij in Canva op zoek gaan naar leuke cupcakes om je CBM nog meer kracht bij te zetten. Je leest het al, mijn fantasie slaagt al helemaal op hol.

  • Open Canva en kiest voor aangepaste afmetingen – 29,7cm x 21 cm
  • Klik file – show margings. Op deze manier heb je al een buitenkader, dat je later weer kan verwijderen en kan vervangen door een kader – element
  • Ga dan naar elementen en lijnen. Kies de eerste lijn en plaats deze op je pagina.
  • Houd ondertussen een voorbeeld van een Canva Business Model bij de hand, zodat je perfect weet waar je je kaders maakt. We gaan dit dus in feite dupliceren.
  • Kies de kleur van je lijn, de dikte en de stijl. Experimenteer een beetje, tot je iets gevonden hebt dat je tof vindt.

 

 

  • Maak één basislijn en dupliceer de volgende lijn van deze basislijn. Zo heb je steeds dezelfde kleur, stijl en dikte. Copy en paste het origineel Canvas Business Model. Plaats deze lijn
  • Nu start je met het maken van 4 verticale lijnen. Verklein je gedupliceerde lijn, gebruik je margins – dat kader – om de lengte juist te stellen. Je kan deze kleine lijnen loodrecht op je eerste basislijn zetten, Canva geeft je het aantal graden weer.
  • Gebruik rulers en guides om je lijnen op de juiste plaats te zetten. Selecteer daarna je 4 verticale lijnen, gebruik de ‘Position’ knop om ze mooi evenwijdig te ordenen.
  • Werk daarna je Canva Business Model Canvas af door de laatste, de kleine lijnen aan te maken en op de juiste plaats te zetten
  • Als je klaar bent ga je naar elementen en kies je voor vormen en hier ga je op zoek naar een square border. Je kan de dikte van je vierkant bepalen door het eerst kleiner te maken en daarna te vergroten door aan één van de streepjes te trekken en niet het bolletje te gebruiken om je kader opnieuw groter te maken.
  • Werk je Canvas Business Model verder af door te zorgen dat alle details kloppen. Zijn de kleuren hetzelfde, komen de lijnen niet buiten je square border.. Je ziet vast ook hier of daar een dingetje dat je nog kan verbeteren.

 

Bron: BusinessModelGeneration van Alex Osterwalder en Yves Pigneur – www.businessmodelgeneration.com

 

  • Als je helemaal tevreden bent van de stijl van je Canva Business Model Canvas – weet dat je ook nu nog de stijl, kleur en dikte van je lijnen kan wijzigen – dan start je met het plaatsen van de titels van je bouwstenen.
  • Gebruik de sneltoets T en er staat onmiddellijk een tekst vak op je blad. Zet er het juiste onderwerp in, kies je favoriete lettertype en geef het jouw kleur. Daarna herhaal je deze stap tot je elk vak voorzien hebt van zijn onderwerp.
  • Als dat klaar is kan je nog afwerken met elementen naar keuze. Op deze pagina vind je verschillende toffe elementen. Misschien zit er wel iets tussen voor je.
Bron: BusinessModelGeneration van Alex Osterwalder en Yves Pigneur – www.businessmodelgeneration.com

En zo maak jij je eigen Canva Business Model Canvas. Wat je uiteraard gaat helpen om enthousiaster te kijken naar je verhaal en je onderneming. It will make you smile!

Wil je verder nog meer te weten komen over Canva, check dan zeker deze verzamelpagina. Je vindt er allerlei toffe blogs, van achtergrond verwijderen in Canva tot het maken van een ebook en nog zoveel meer. Vindt je niet wat je zoekt, stuur dan een mailtje naar kelly@sprankelonline.be

Deze website maakt gebruik van affiliate linkjes. Als jij via één van deze linkjes een aankoop doet, dan ontvang ik hiervoor een kleine commissie. Dit kost jou niet extra, maar hierdoor kan mijn website wel blijven bestaan. Dus, alvast een hele dikke dankjewel daarvoor.

 

Canva Pro Free Gratis