Als je op de Homepagina van Canva in de linkse kolom kijkt, dan zie je een tabje met ‘Merkmateriaal’ staan. Bij Canva Merkmateriaal heb je een plaatsje in Canva waar je je huisstijl of je branding kan vast zetten. Er is een verschil in opties tussen de gratis versie en Canva Pro.

Laten we even een kijkje nemen:

Wanneer je op het tabje klikt kom je bij Canva Merkmateriaal.

Bij de gratis versie heb je de mogelijkheid om drie kleuren van je huisstijl vast te zetten in een kleurenpalet. Je klikt op het vierkantje met het plusje in, er verschijnt een kleurenwiel (rechthoek). Hier gebruik je de slider om een bepaalde toon te kiezen en je cursor om in de rechthoek te navigeren. Als je de hex code van je kleur al kent, dan vul je deze in bij het #. Om een kleur te verwijderen klik op op het kruisje dat verschijnt.

Werk je in Canva Pro dan zijn er meer mogelijkheden:

Je voegt onbeperkt kleurenpaletten met verschillende kleuren toe.

Lettertypes voor je heading, subheading en body tekst zet je ook vast in de betaalde versie. Ook kan je hier lettertypes opladen om in je ontwerpen te gebruiken.

Als je je kleur en lettertypes vast zet in je merkmateriaal, dan vind je deze snel en gemakkelijk terug als je een nieuwe template wil bewerken. Dit is zeer handig. Dit zorgt ervoor dat je niet telkens opnieuw op zoek moet gaan naar je hexcode of dat lettertype, want was was dat nu alweer? Snap je? Met Canva bespaar je dus heel veel tijd;

Als laatste kan je hier ook je logo’s opladen. Deze zijn dan gemakkelijk terug te vinden als je ze wil gebruiken in je ontwerpen. Als je in een bestaand ontwerp zit, klik dan links op ‘Mappen’, in de zwarte kolom daarnaast verschijnt dan je mapje ‘Logo’s’.