Wat is een Funnel_

Wat is een Funnel?

Een funnel is een soort van trechter waar mensen instappen nadat ze ingeschreven zijn op je gratis weggever. Op deze manier ontdekken ze meer over jou, je gratis weggever en je betaalde producten. Want je gaat ze namelijk verwennen met een heleboel heerlijke mails. Als je gebruik maakt van een funnel verdien jij centjes op automatische piloot.

Je maakt je funnel één keer en telkens er nieuwe mensen instappen doorlopen ze het hele proces. Je moet ze dus niet persoonlijk over je aanbod gaan vertellen. Het bespaart je tijd, terwijl je toch promotie kan maken. Ideaal dus en perfect voor een online business.

Jij moet er dus voor zorgen dat de mensen zich inschrijven op je gratis weggever en daarna verloopt alles automatisch.

Wat is een gratis weggever?

Een freebie, gratis weggever, opt-in of lead magnet (allemaal hetzelfde – gewoon andere naam) is een product, meestal digitaal, dat je weggeeft om mensen ervan te overtuigen zich op jouw emaillijst in te schrijven. Wil je meer weten over het maken van een gratis weggever, lees dan deze blog.

Hoe komen mensen bij je gratis weggever?

Mensen surfen rond op het internet op zoek naar antwoorden. Als jij je klant goed kent en je SEO goed is, komen ze via Google op je website. Op je website heb je verschillende blogs geschreven met een duidelijke CTA naar je gratis weggever.

Of je potentiële klanten zoeken op Youtube naar een DIY filmpje. Ze komen bij jouw filmpje, bekijken dit, zijn enthousiast en schrijven zich via de link bij je video in op je gratis weggever.

Misschien heb je geen website of Youtube kanaal, maar wel ben wel sterk op Instagram of heb je een bloeiende Facebook pagina of groep. Hier deel je je link, mensen schrijven zich in op je gratis weggever.

Eenmaal ingeschreven op je gratis weggever ontvangen mensen een reeks van emails die je vooraf zorgvuldig geschreven hebt. Ze stappen dus na de op-in in jouw funnel. Geld verdienen op automatische piloot kan dus hier beginnen.

Je kan zowel gaan voor organisch of betaald verkeer.

Wat ga je verkopen?

Voor je een gratis weggever gaat maken, moet je weten wat het einddoel is. Wat wil je verkopen? Waar wil je de mensen stapsgewijs naartoe brengen? Dus bepaal eerst je product voor je verder aan de slag gaat.

  • Wat ga je verkopen?

Welke gratis weggever bied je aan?

Met je weggever trek je een bepaald publiek aan, dus moet je eerst weten wie dat is, zodat ze de weg naar de gratis weggever vinden. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat zijn hun pijnpunten?
  • Weten ze dat ze een probleem hebben?

Nadat je weet wie ze zijn, kan je beginnen met je lead magnet (gratis weggever). Bepaal aan de hand van de volgende vragen wat je gaat maken:

  • Wat ga je aanbieden?
  • Voor wie is het?
  • Wat zijn de voordelen?
  • Welke pijn lost het op?
  • Hoe breng je je inhoud? Checklist – Planner – Ebook – Werkboek – Video – Email cursus – Instagram cursus

Maak je gratis weggever

Nu je een antwoord hebt op bovenstaande vragen kan je aan je gratis weggever beginnen. Gebruik hier Canva voor

Schrijf je emails

Nadat mensen zich ingeschreven hebben op je weggever, ontvangen ze een reeks van mails. Mailtjes die je automatisch verstuurd, zodat je geld verdient op automatische piloot.

Een voorbeeld van een email sequense kan zijn:

welkomstmail + gratis weggever

waardemail + interactie

promomail + bonus + nog eens je gratis weggever

waardemail + bonus

Promomail

Dit is een voorbeeld van een sequence. Je kan naar eigen smaak en voorkeur je meer of minder emails sturen. Voor de ene persoon werkt een kortere reeks beter dan voor de andere. Je kan er ook altijd een soort van urgentie inbouwen. Nog 2 uur en dan sluit deze verkoop. Zeker als de deuren voor een bepaald project sluiten en er geen mensen meer bij kunnen.

Eenmaal in je emaillijst, kan je mensen ook dagelijks, wekelijks of maandelijks een mailtje sturen. Waar jij en je mensen nood aan hebben.

Wat schrijf je in de mails

Er zijn verschillende soorten mailtjes die je gaat sturen. De meest voorkomende zijn waarde – interactie en promomails.

Interactie

Mensen willen graag de persoon achter je website leren kennen. Laat ze daarom met jou in contact komen, mail met ze, beantwoord hun vragen. ‘Hoe gaat het met je, Wat kan ik voor je doen. Zit je ergens mee, laat het me weten’.

Waarde

Geef de mensen op je mailinglijst veel waarde. Dit kan in verschillende vormen komen. Belangrijk is dat ze er wat aan hebben.

  • Video met tips
  • DIY training
  • Deel van de cursus
  • Planner
  • Blog

Promo

Pijnpunten en voordelen benoemen en je promo verkoopt als zoete broodjes. Zeker als jij het juiste publiek weet aan te spreken, want dan weet jij wat ze nodig hebben.

Dus hop vooruit, gaangaangaan! Jij kan dit ook!

Bonus Tip:

Maak het jezelf niet zo moeilijk, maar één of meerdere planners die je kan weggeven of zelfs verkopen. Deze Canva Planner Templates mag je commercieel gebruiken. Dat wil zeggen dat je ze mag aanpassen en ze mag verkopen. Doe ik zelf ook. Ik heb een winkeltje op Etsy en daar verkoop ik een zeer toffe planner. Eénmaal maken en op automatische piloot verkopen.

Ps: in elke business passen planners 🙂

Voila, dit is het een beetje, zo ziet een funnel er uit. Niet zo heel moeilijk eigenlijk. Het meeste werk zit hem in het maken van je gratis weggever, je mails en het product dat je gaat verkopen.

Schrijf je in op mijn funnel 😉

 

 

Heb je verder nog vragen over sales funnels of gratis weggevers, stuur me dan snel op kelly@sprankelonline.be en ik help je zo spoedig mogelijk verder. Ik ben er voor je.