Wat is Internet Marketing_

Wel, heel gemakkelijk gezegd, Internet Marketing is business marketing door het gebruik van, juist ja, het internet.

Goede Internet Marketing is dan wel niet zo heel gemakkelijk om uit te voeren. Je lost het in ieder geval niet op met een tip of twee. Een belangrijke reden daarvoor is dat het internet nooit stil staat. Het is als een constante golf van vernieuwing en verandering.

Maar dat wil wel zeggen dat er ook steeds nieuwe opportuniteiten voor de deur staan. Het internet is al serieus aan het boomen, maar nu, na corona willen mensen nog meer over online weten. Om zelf te kopen en om zelf te verkopen. Persoonlijk hoor en zie ik veel ondernemers die hun kans wagen op het wereld wijde web. En dat iedereen succes kan hebben op het internet, daar heb je ondertussen al wel één of meerdere verhalen over gelezen. Ja, iedereen maakt kans op het internet, ongeacht leeftijd, ras, geslacht, studieverleden. If you can dream it, you can do it.

En de reden: Internet maakt ons leven gemakkelijker. Binnenkort betalen we niet meer met cash geld, maar met een bankapp, een fysieke school is geen echte must meer, je kan ook in je vrije tijd studeren, een lief vinden doen we tegenwoordig op Tinder. Zelfs veel taken vereisen geen autorit meer om volledig afgehandeld te worden. Alles binnen handbereik met één klik.

Dus, relaties groeien op het web en des te harder ze groeien, des te meer centen worden er verdiend online. Dit loopt in de triljoenen. En voor jou, voor jou is er ook een stuk van de taart. Want the only way is up!

 

 

Wat is Internet Marketing wel?

Online verkoop

Internet Marketing is het online verkopen van goederen en diensten. Dit dankzij organische zoekresultaten of betaalde advertenties. Deze manier van marketing is in niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dagelijks worden aankopen via internet gedaan.

Deze manier van business doen is begonnen rond 1990, in het begin was het veelal het beschrijven van producten, maar al snel kwam het gebruik van foto’s, leuke graphics en advertenties er bij. Nadat ondernemers de potentie ontdekten zijn ze hun virtuele deuren meer en meer gaan open zetten.

In tegenstelling tot ‘fysieke winkels’ bieden online shops hun producten aan een grotere aantal potentiële klanten aan. Daarom is het belangrijk mee te gaan in deze trend.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende vormen van marketing op het internet. Zoals bloggen, emailmarketing, YouTube, Facebook, Instagram marketing, SEO marketing, banner advertenties, pay-per-click advertenties. Belangrijk om te weten dat ze allemaal verschillend zijn en dat ze elk op een andere manier de aandacht van de potentiële klant triggeren. Sommige zijn effectiever dan anderen, afhankelijk van je doelgroep, je product of je service natuurlijk. Welke strategie en welk doel stel je voor ogen?

De komst van internet marketing brengt ook stevige concurrentie mee voor de fysieke winkels. Ze hebben de afgelopen jaren al heel wat uitdagingen moeten overwinnen. Eigenlijk is het dus belangrijk dat je als fysieke winkel ook mee online gaat.

In de wereld van de online shops worden dagelijks nieuwe vormen van ondernemen ontwikkeld, denk maar aan online veilingen of sites die je helpen met het zoeken van de beste prijs voor een bepaald product of sites die het toestaan dat je je product zelf mag prijzen.

Ook affiliate marketeers bieden een marketing oplossing aan en dit naar heel veel online ondernemingen. Bij affiliate marketing promoot je een product van iemand anders. Als mensen via jouw link een aankoop doen, dan krijgt de refferer hier een commissie voor. Als klant betaal je hiervoor niets extra, maar je krijgt wel een beloning omdat je iemand naar dat product hebt verwezen. Door het inzetten van affiliate marketing ontstaan veel home-bases businesses. Iedereen kan dit trouwens. 🙂

Voordelen

Er zijn dus veel voordelen verbonden aan het concept van Internet Marketing. Het geeft de koper de mogelijkheid om van thuis uit te kopen, maar ook zelf online zaken op te zetten. Dit kan dag en nacht, van waar ook ter wereld, als er maar een internet verbinding is. Efficiënt en tijdsbesparend. Voor alle partijen. Zelfs kosten worden hierdoor drastisch vermeden.

Een minpunt aan deze manier van marketing is een trage en niet betrouwbare internetverbinding. Ook moet je kunnen inschatten of bepaalde online shops wel betrouwbaar genoeg zijn om een aankoop te doen. Check dus steeds hun sociale media accounts, zijn ze actief en kan je ze gemakkelijk bereiken?

Wat is Internet Marketing niet?

Als Internet Marketing nieuw voor je is, dan is het gemakkelijk om helemaal op te gaan in deze toffe innovatie. Je ervaart het gemak en voelt de opwinding voor zaken die nooit eerder beschikbaar waren voor je. Ondanks onnoemelijk veel voordelen, zijn er toch ook wat beperkingen. Hieronder lees je wat Internet Marketing niet is.

Geen vervanging

Internet Marketing is geen vervanging voor het traditioneel winkelen of verkopen. Stel je bent op zoek naar een diamanten ring. Je gaat online en zoekt even op het web. Je vindt foto’s van mooie en geschikte stukken, maar toch stop je. Je voelt de ring niet en je kan de diamanten ook niet van dichtbij bekijken. En ga je zomaar duizenden euro’s online spenderen aan een ring? Of ga je naar je plaatselijke juwelier. Daar waar je een veel beter beeld kan krijgen van wat je koopt?

Onthoud dat dit voor veel producten zo is, en dit is een belangrijke beperking van Internet Marketing.

Niet foutbestendig

Er kan af en toe iets mislopen. Je website die offline gaat, een pakje dat verloren gaat, te lang op je producten moeten wachten. En waarschijnlijk heb je zelf ook nog een aantal voorbeelden uit jouw ervaring. Er loopt dus wel eens wat mis. En zeker bij e-commerce kan dit zeer vervelend zijn.

Geen ‘snel rijk worden’

Hoewel velen dit denken en anderen dit uitschijnen. ‘Snel rijk worden’ hoort hier niet bij. Doorzetten, volhouden, consistent aan de slag blijven dan geraak je ergens. Er zijn vele die miljonair worden online, maar dit is niet van de ene op de andere dag. En voor die vele miljonairs zijn er duizenden andere bedrijven die overkop gaan  of nooit echt van de grond komen. Internetmarketing is hard werken, net als elke andere onderneming.

Niet ‘wat het morgen is’

Online marketing is niet wat het morgen gaat zijn. Er is niets dat zo snel wijzigt dan de online wereld. Nog maar een 15 jaar geleden was er bijna geen online wereld en kijk wat er nu is. Er zijn veel online winkels. Met zowel fysieke als digitale producten. Eindeloos.

Maar wat wel kan, is dat jij daar deel van uitmaakt. If you can dream it, you can do it. Belangrijk is dat jij je niche vindt. En daar vertel ik je later alles over.

Wil je goed aan de slag gaan met Internet Marketing, dan is het belangrijk dat je goed met Canva kan werken. Ontdek de gratis weggever hierboven en start alvast met het maken van je eigen kalender in Canva. Heb je verder nog vragen over deze blog of over Canva? Stuur dan een mailtje naar kelly@sprankelonline.be