optiek lammerant frames and faces

Om ondernemers met een webshop een hart onder de riem te steken tijdens deze Corona tijden heb ik enige tijd geleden een verzamelblog geschreven over verschillende Belgische webwinkels. Om deze blog te laten groeien ben ik op zoek naar nieuwe shops om er tussen te zetten. Ben jij of ken jij een webshop, geef dan snel een seintje op [email protected]

In deze blog laat ik je graag kennis maken met Optiek Lammerant en Frames and Faces.

 

optiek lammerant frames and faces

Dank je om deel te nemen aan dit interview. Met wie hebben we het genoegen?

Dag Kelly, ik heet Josfien & verzorg de social media bij optiek Lammerant. Ik werk er intussen zo’n 6 jaar en in die tijd is de winkel volledig verbouwd, staken we onze website en webshop in een nieuw jasje én vierden we in 2018 het 60-jarig bestaan van optiek Lammerant.

Wat is het verhaal van je onderneming. Hoe is het allemaal begonnen? Welke producten of diensten bied je aan?

Daarmee sluit ik meteen aan bij deze tweede vraag. De winkel is opgericht in 1958 door Eric Lammerant, vandaar ook de naam Lammerant. Lieven De Clercq, de huidige zaakvoerder met wie je al contact had, heeft bij Eric en zijn vrouw Christa stage gelopen en nam in 1995 de zaak over. Op dat moment was de winkel in de regio al goed gekend, vandaar dat de naam behouden is.

Doorheen de jaren was er een mooi merkaanbod opgebouwd. Denk maar aan gekende namen als Cartier, Chanel, Gucci of Dior, maar ook de typische brillenmerken zoals Theo, Lindberg, Orgreen, Caroline Abram enz. De laatste jaren zijn daar nog eens heel wat merken bijgekomen. De brillen kan iedereen ontdekken in de winkel, het grootste deel van de zonnebrillen staat op onze webshop: www.optieklammerant.be/webshop

Sinds maart vorig jaar zijn we een tweede winkel/conceptstore “Frames and Faces” opgestart op 400m van onze bestaande, met het doel een jonger publiek aan te spreken, sinds het voorbije weekend hebben we ook hier de webshop gelanceerd: www.framesandfaces.be/webshop het aanbod hierop is goedkoper en jonger: hier starten de prijzen van de zonnebrillen vanaf 90,00 euro. Door beide webshops te lanceren bereiken we ook een veel ruimer publiek welk we eenzelfde service kunnen bieden.

Dankzij de verbouwing – en daarmee uitbreiding – van de winkel hebben we ons ook kunnen specialiseren in contactlenzen en low vision onderzoek. Uiteraard kan men ook bij ons terecht voor een oogmeting, bekijken we samen welk type brillenglas het best past bij de klant en geven we eerlijk advies over de montuurkeuze.

Nu met de Corona crisis moet je noodgedwongen je fysieke winkel of activiteiten stoppen. Hoe kijk je hier tegenaan? Was er al een webshop?

Het zomerseizoen is net van start gegaan dus de timing kon niet slechter. Een webshop was er gelukkig al. Wie naar www.optieklammerant.be/webshop surft, ziet dat er een grote keuze is. De webshop blijven we tussendoor aanvullen met nog enkele laatste leveringen, maar zo goed als alle zonnebrillen voor zomer 2020 zijn reeds binnen en vind je oline terug.

Natuurlijk, gezondheid gaat boven alles, maar we hopen wel dat iedereen de maatregelen strikt naleeft zodat wij – en alle andere handelaars – snel terug open kunnen. Een bril of zonnebril is toch iets wat velen willen passen. Zeker wie een montuur op sterkte nodig heeft, moet zijn of haar bezoek uitstellen. Uiteraard voelen wij de gevolgen van de verplichte sluiting, maar we hadden enkele dagen eerder reeds zelf beslist om te sluiten. Omdat wij heel nauw in contact komen met onze klanten, zoals bij het uitvoeren van een oogmeting of aanpassen van contactlenzen, kon de veiligheid niet gegarandeerd worden.

Op welke manier zorg jij dat je webshop nu meer aandacht krijgt? Bereik je veel klanten via sociale media?

De webshop & sociale media neem ik voor m’n rekening. Ik ben meteen gestart met de laatste nieuwigheden op de webshop te zetten. Via thuis uit was dat een beetje sukkelen omdat ik de brillen niet voor me heb. Thank God voor teamviewer 😉 We hebben ook meteen aangekondigd dat men 10% korting kreeg met de code ‘savethesummer’. En die is intussen toch al een aantal keren gebruikt. Lieven is aanwezig in de winkel, dus hij handelt de verzending af.

Op sociale media gebruiken we vooral veel foto’s van onze eigen shoot en beelden die we zelf nemen van (zonne)brillen, aangevuld met beelden van de merken indien het past binnen onze stijl. Omdat ik van thuis uit werk, is het soms wel wat improviseren bij het nemen van foto’s of opnemen van video. Maar zo blijven we creatief he 😉 We krijgen nu inderdaad wel meer berichtjes van mensen & onze volgers stegen ook al, dus dat is fijn. Door de bijna constante verandering op Instagram is het, in vergelijking met vroeger, niet altijd even makkelijk om iedereen te bereiken. Ik zie soms dat andere profielen er op 1 dag 3000 volgers bijkrijgen, dan moet je al niet verder zoeken… Dat wil ik niet. Ik wil dat onze volgers ons écht willen volgen én dat er zo ook interactie is met onze content.

Op Instagram vind je ons onder @mysunglassboutique en op Facebook gewoon op optiek Lammerant.

www.instagram.com/mysunglassboutique

www.facebook.com/optieklammerant

En voor Frames and Faces onder @framesandfaces en op Facebook gewoon Framesandfaces.

www.instagram.com/framesandfaces

www.facebook.com/framesandfaces

Wat vind je nu het allerleukste aan je webshop en was dit voor Corona anders?

Het allerleukste is natuurlijk het mailtje dat je krijgt wanneer er een nieuwe bestelling is 😉 Maar ook wanneer mensen contact opnemen, vragen stellen… dan voel je dat de mensen toch online bij jou terecht komen en echt interesse hebben.

Welke webshop taak doe je helemaal niet graag?

Niet graag is een groot woord, maar nieuwe producten toevoegen is wel een tijdsconsumerend en herhaaldelijk werkje. Vooral omdat er veel technische elementen bij komen kijken als SEO, alt tags etc. Niet echt iets waar je veel creativiteit in kan steken.

Kijk je nu anders naar je webshop en wat wil je in de toekomst nog bereiken met je shop?

Sowieso hopen we steeds meer online bezoekers te krijgen, die hun zonnebril online bestellen of misschien terecht komen in de winkel zelf.

Heb je meer vrije tijd gekregen door Corona en hoe besteed je deze momenten? Leer je jezelf nieuwe skills aan?

Ja, er is nu wel wat meer tijd om je in bepaalde onderwerpen te verdiepen. Sociale media moet leuk blijven en nu er wat minder tijdsdruk is, is het wel toffer. Je kan nieuwe apps eens testen, wat meer tijd steken in fotografie… Overleggen met collega’s of snel eens iemand z’n mening vragen, mis ik wel.

En werk je al met Canva? 😉

Ken ik zeker, ook even mee aan de slag gegaan, maar eigenlijk gebruik ik vooral programma’s zoals Indesign & Photoshop (ook op mobiel), Unfold is m’n favoriete app voor stories. Video’s maak ik meestal in Splice en nadien dan Snow om er nog enkele leuke effecten over te zetten. Hangt wat af van de beoogde mood 😉

Heb je een tip voor de lezers van deze blog? (Corona – webshop – lokaal kopen – online kopen …)

Ik denk dat ik voor zowel Lieven als mezelf spreek dat het lokaal winkelen, online of in de winkel indien nog mogelijk, voor de kleine zelfstandigen van groot belang is. Ik ga naar de plaatselijke slager, bakker, spring op m’n fiets richting het centrum om naar de kaaswinkel te gaan. Druk(ker) bezochte plaatsen tracht ik te vermijden. Kledij en accessoires koop ik meestal fysiek in de winkel, tenzij het gaat om basics. Ik probeer erop te letten de Belgische websites eens te bezoeken & hield er toch al een leuk stuk van CKS aan over. Nu het zonnetje er doorkomt, hoop ik dat we onze online orders nog zien stijgen. Je wilt toch steeds resultaat halen uit je werk, anders zou de motivatie ver te zoeken zijn J

_____________

Dank je voor het interview. En veel succes gewenst met de uitbouw van je webshop en de heropstart van je onderneming. #staystrong