copywriting

Denk je bij het woord “copywriting” meteen aan lange verkooppagina’s, persberichten en ongewenste bulkmail?

Je bent niet de enige die dit denkt, maar feit is dat copywriting meer is dan alleen verkoopberichten. Als eigenaar van een online bedrijf kan je de meeste inhoud die je produceert, op zijn minst toch wel copywriting noemen. Immers, als je content maakt met het uiteindelijke doel iets te verkopen, dan is dat per definitie copywriting.

Laten we dus eens kijken waar je overal copywriting gebruikt:

Facebook

Natuurlijk houden we er allemaal van om op Facebook rond te hangen, met vrienden te chatten, de laatste grappige video’s bij te houden en te genieten van een gedachteloze “quiz” of twee. Maar voor ondernemers is Facebook veel meer dan dat. Het is een plek om in contact te komen met potentiële klanten, en dat betekent dat wanneer je je nieuwste blogpost of programma deelt met je volgers, je rekening moet houden met goede copywriting. Yep, ook in die dagelijkse posts. Je gebruikt zelfs copywriting als je tekst plaatst op die mooie afbeeldingen die je in Canva maakt.

LinkedIn profiel

Wat onderscheidt jou van andere ondernemers in jouw niche? Op je LinkedIn-profiel deel je wat jou de beste persoon maakt om de problemen van je ideale klant op te lossen. Beschouw je LinkedIn-profiel als een cv en zorg ervoor dat je je meest indrukwekkende referenties vermeldt.

Je ‘Over’ Pagina

Dit is je kans om wat plezier te hebben terwijl je op je eigen hoorn blaast. Het is belangrijk om te weten dat de over-pagina vaak de meest bezochte pagina op een website is, dus het is een cruciaal onderdeel van je algehele merk en je boodschap. Het doel van je over-pagina is om mensen te verleiden meer te willen weten over je services, dus zorg ervoor dat je een sterke  call-to-action op deze pagina plaatst.

Blog berichten

Alle blogposts hebben werk te doen. Misschien zijn ze bedoeld om je lezer naar een verkooppagina te leiden. Misschien vraagt ​​het je lezers om zich te abonneren op je mailinglijst. Misschien is je blogpost bedoeld om een ​​gesprek te beginnen. Of misschien is het gewoon om geweldige inhoud te delen en je lezers uit te nodigen voor meer informatie door op de linkjes naar meer gerelateerde berichten te klikken. Wat de taak ook is, het is copywriting die je lezer verleidt om die volgende stap te nemen.

Instagram

Het is niet dat je lange blogteksten op je feed kan schrijven. Er is relatief weinig ruimte voor het maken van boeiende inhoud, maar dat is precies wat je moet doen als je hoopt Instagram te gebruiken als onderdeel van je marketingstrategie. Breng op je feed zoveel mogelijk informatie over en probeer tegelijkertijd je lezers te verleiden om actie te ondernemen.

E-mail

Of je nu een e-mail stuurt over een nieuw product, je diensten of je lezers gewoon laat weten dat je een nieuwe blogpost online hebt gezet, je e-mail komt zeker in aanmerking als copywriting. In feite bevatten zelfs de meest persoonlijke e-mails die je naar potentiële klanten stuurt, ook hele belangrijk copy.

Waar gebruik je copy? – Conclusie:

Het is dus helemaal waar dat copywriting overal in je bedrijf is, van je verkooppagina’s tot je facturen. Telkens wanneer je een lezer vraagt ​​om actie te ondernemen, schrijft je copy, en hoe comfortabeler je bij het idee hiervan bent, hoe beter (en natuurlijker) het voor je wordt. Maar graag geef ik je toch een vree interessante tip mee. Waar moet je op letten om boeiende copy te maken?

 

 

⇒⇒⇒⇒⇒  Gratis Canva Lead Magnet / Ebook / Werkboek / Planners ⇐⇐⇐⇐⇐

Ontvang Gratis 50 Canva Templates twv 17 euro na aankoop van bovenstaande cursus copywriting – via bovenstaande link. 

Als jij de cursus Copywriting via bovenstaande link aankoopt, krijg je van mij 50 gratis Canva Templates kado. 

Wat moet je hiervoor doen? 

Stuur na je aankoop het betalingsbewijs door naar [email protected] en ontvang de 50 templates. 

Met deze templates maak jij je gratis weggever. Dus deze tip bespaart je tijd en energie. 

Bekijk de templates via deze link

⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔

Wat is Copywriting?

Nu je weet waar je copywriting gebruikt, laten we eens dieper inzoomen en helemaal ontleden wat copwriting nu eigenlijk is.

Copywriting is eigenlijk marketing. Copywriting is overtuigend en moet je potentiële klant een goed idee geven over je dienst of je product. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste aspect van marketing.

Zoals je hierboven in de voorbeelden al kon lezen, alles is copy. Van je Instagram feed naar je slogans tot je blogartikelen. Goede copy is dus essentieel voor een succesvolle marketingcampagne. En copywriting heeft dus de intentie om te verkopen.

Als je kijkt naar copywriting op je website dan is deze strategie tweeledig. Enerzijds is het doel om meer te verkopen, meer omzet te draaien, anderzijds gebruik je copywriting om je SEO search engine optimalisation te verbeteren. Doordacht en met de nodige zorg teksten schrijven is dus belangrijk. Het draait om het delen van inhoud met waarde, inhoud die dan ook nog eens de aandacht van de potentiële klant trekt.

Waar moet je bij copywriting op letten?

Je wil alle geweldige dingen over je nieuwe coachingprogramma delen, dus zeg je dingen als:

  • Zelfstudiecursus van 6 weken
  • Inclusief werkboeken en live training
  • Alleen kortingen voor leden

Hoewel dit allemaal goede punten zijn, zijn ze behoorlijk flauw. Dat komt omdat het functies zijn en geen voordelen. Ze vertellen je potentiële koper over het programma, maar het zegt niets over waarom je het zouden moeten kopen.

Bekijk je alles even van dichtbij?

Wat kan het je lezer schelen?

“Zelfstudiecursus van 6 weken.” Dus? Waarom zou het je lezer iets kunnen schelen?

  • Ze heeft het druk en wil volgens haar eigen schema moet werken, niet dat van jou.
  • Omdat ze al kortere, minder uitgebreide cursussen heeft gevolgd en meer diepgaande informatie nodig heeft.
  • Ze leert het liefst alleen, niet in een groep.

“Inclusief werkboeken en live training.” Dus? Wat zijn de voordelen van werkboeken en live training?

  • Je student kan wat ze leert omzetten in daden met werkboeken.
  • Ze kan haar specifieke vragen beantwoord krijgen tijdens live training.
  • Met hulp van de groep kan ze complexe vraagstukken oplossen.

Zoals je kan zien, gaan voordelen veel verder dan eenvoudige attributen, zoals lengte en formaat. Ze laten je potentiële klant niet alleen zien wat er op het programma staat, maar ook waarom het product precies goed voor haar is, en waarom net op dit specifieke moment in haar leven en carrière.

Functies en voordelen

Functies en voordelen werken dus best samen, zoals deze:

  • “Zelfstudiecursus van 6 weken, zodat je op je  eigen tempo kan leren, wanneer het je uit komt.”

In feite is deze krachtige combinatie van functie en voordeel vaak de basis voor de opsommingen die je op salespagina’s ziet, en het formaat ervan maakt ze ook gemakkelijk te schrijven.

  • Maak een lijst van alle kenmerken van je product en vraag jezelf vervolgens voor elk product af “Waarom?”
  • Waarom zou het de lezer iets kunnen schelen?

Maar daar blijft het niet bij. Graaf dieper om ‘het waarom achter het waarom’ te ontdekken en je gaat binnenkort echt onweerstaanbare verkooppagina’s maken. Pagina’s die veel beter converteren dan je verwacht.

In het bovenstaande voorbeeld is de ‘waarom achter de waarom’ : “zodat je geen tijd met je gezin hoeft te missen door in de avonduren naar een fysieke school te gaan’. Nu werkt je potentiële klant niet alleen in haar eigen tempo, maar maakt ze ook tijd vrij om met haar gezin door te brengen. Dat is een groot voordeel dat ze bij de meeste cursussen niet zal vinden.

Het is gemakkelijk om alle kenmerken van je product of coachingprogramma op te sommen, maar het is veel moeilijker om de voordelen te ontdekken die de verkoop stimuleren. Als u echter het verschil echt begrijpt, wordt het gemakkelijker en zal uw verkoop de verandering in uw exemplaar weerspiegelen.

Woorden die verkopen

Bij copywriting is het dus belangrijk dat je foutloos schrijft en de juiste toon gebruikt. Je werk moet ook interessant zijn en je product moet volledig beschreven zijn zodat je potentiële klant alle voordelen kent. Maar, en zeker niet te onderschatten, één van de belangrijkste factoren. Gebruik.Woorden.Die.Verkopen.

Power

Woorden als duurzaam, ongelooflijk, krachtig en onverslaanbaar, daar zit power in. Deze woorden bepalen de kracht en de waarde van de onderwerpen. Hierdoor krijg je vertrouwen in het product. Simpel.

Urgency

Als je zinnen schrijft zoals snel zijn, vandaag laatste kans , dit aanbod verdwijnt en niet te lang wachten. Dan trigger je de mensen, omdat deze zinnen gebaseerd zijn op tijd, hierdoor moedig je de lezer aan om snel te handelen. Want, is het niet zo – hoe langer je erover doet om een beslissing te nemen, hoe groter de kans is dat je het niet gaat doen? Het schopje onder de kont overwint het obstakel om je product te verkopen.

Boeiend

Nog boeiend om te gebruiken in je copy zijn woorden zoals interessant, geheim, provoceren, ultiem, beste.. deze woorden zijn ook bedoeld om je klant te overtuigen de aankoop te doen of ze tenminste zo ver krijgen dat ze je tekst ook gaan lezen.

Tijdsbesparend

Wat ook altijd goed werkt zijn woorden die mensen geld helpen besparen. Goedkoop, laagste prijs, meest betaalbaar, winstgevend, lucratief en korting. 

Uiteraard zijn de woorden hierboven niet allesomvattend. Er zijn meerdere krachtige woorden die de aandacht van je klant trekken. Let daar de volgende keer maar eens op als iets jouw aandacht heeft. Het gebruik van deze woorden zijn effectief en geven je de voorsprong die je zoekt. Het overtuigt meer lezers van de waarde van en de behoefte aan je product. Maar ze helpen je ook SEO-wise. Want je weet ook dat als je klant je niet opmerkt, hij ook geen idee heeft van je aanbod. Je moet dus bovenaan verschijnen of die woorden die je schreef doen er helemaal niet toe.

 

 

Wil je meer leren over copywriting?

Volg dan de training hierboven en binnen no-time draai jij meer omzet dankzij de tips gegeven in deze online training.

Deze cursus Copywriting is ontworpen door Edward Hendriks, een zeer ervaren copywriter met een druk bezochte website. Op zijn website deelt hij tips over hoe betere teksten te schrijven. Als je trouwens een beetje gaat Googlen is hij de eerste copywriter die je tegen komt.

Zijn opleiding copywriting biedt hij nu aan een zeer laagdrempelig tarief aan. Deze training bestaat uit één PDF van ruim 140 pagina’s en bestaat uit 30 eenvoudige dagelijke lessen copywriting ) inclusief duidelijke voorbeelden en oefeningen. Onlangs heeft de training een update gehad en de auteur heeft ook 100 extra tips toe gevoegd. Danzij deze cursus kan iedereen zelf zijn webteksten verbeteren en hierdoor betere resultaten halen.

Je kan hem gebruiken voor je eigen online bedrijf of misschien ambieer je wel een nieuwe carrière  als copywriter of tekstschrijver. Wat het ook mag zijn, deze training is een absolute must. Bovendien biedt Edward Hendriks nu een extra’tje bij de cursus, namelijk korte feedback bij het insturen van een tekst. Hoe dit juist werkt lees je in het cursusmateriaal.

Een kijkje in de cursus:

Hieronder vind je een overzicht van alle lessen. Elke les heeft ook voorbeelden, tips en oefeningen. Dus in totaal zo’n 140 pagina’s puur copy plezier.

  1. Richt je op voordelen in plaats van eigenschappen.
  2. Wees zo specifiek mogelijk.
  3. Richt je op emoties.
  4. Laat anderen jouw verhaal vertellen.
  5. Geef sturing.
  6. Oefen op je koppen.
  7. Schaarste en urgentie.
  8. Shoot your biggest gun first.
  9. Maak het simpel, maar veelzeggend.
  10. Neem drempels weg.
  11. Schrijf het eenvoudiger op.
  12. Speel advocaat van de duivel.
  13. Weet wat je doelgroep drijft!
  14. Maak handig gebruik van als… dan.
  15. Laat ze kopen op emotie, overtuig achteraf met argumenten.
  16. Doe sterke claims.
  17. Gebruik social proof.
  18. Schrijf het scherper op.
  19. De aanpak van John Lennon.
  20. Zorg dat je opvalt.
  21. Luie woorden moet je schrappen.
  22. Eén supersimpele SEO-hack.
  23. Schrap de clichés.
  24. Hiermee ga jij scoren.
  25. Show, don’t tell. 98
  26. Geef argumenten.
  27. Geef je teksten persoonlijkheid mee.
  28. Copywriting is net als seks.
  29. Herhaling, herhaling, herhaling.
  30. Jij bent aan zet.
  31. Tot besluit.
    Bonus: online tools voor copywriters.
    Vragen en beoordeling

En dat een cursus copywriting werkt kan ik persoonlijk alleen maar beamen. Helemaal in het begin van mijn online avontuur ben ik gestart met een blog over thee. tegelijkertijd heb ik een opleiding copywriting gevolgd en een jaar later was ik genomineerd voor de ‘Belgian Food Blog Awards’ en heb ik samen met een collega theesommelier een boek geschreven over IceTea: ‘Homemade IceTea – 50 verrassende recepten’ (voor de liefhebber, het boek is 13.000 keer gedrukt, maar helaas niet meer te verkrijgen) So Just Saying 🙂

Bonus tip: KISS Keep It Stupid Simple

Zelf heb ik aan het begin van mijn online avontuur ook een cursus copywriting gevolgd en één van de dingen die me het meest bijgebleven is, is het KISS- principe.

Hoe kan je je copy simpel houden en er toch mee knallen?

Goede copy schrijven is eigenlijk niet zo moeilijk als je weet wat je moet doen. Eén deel van goede schrijversvaardigheden is te weten dat je het eenvoudig moet houden. Door je copy simpel te houden zijn je teksten gemakkelijk leesbaar, bovendien vermijdt het problemen die kunnen optreden als je te langdradig bent.

Copywriting gebruik je om te verlopen. Een goede verkoper weet dat het gebruik van te veel woorden nooit de manier is om de verkoop veilig te stellen. Mensen willen niet dat je rond de pot blijft dralen, wat ze willen zijn feiten, liefst ongecompliceerd.

Er zijn verschillende manieren om je copy eenvoudig te houden. Je begint bij het ontwerpen van een eenvoudig formaat van artikel. Hierin verwerk je de koptekst, subkoppen, getuigenissen, opsommingstekens, de garantie en de afsluiting.

  • Om je tekst eenvoudig te houden is het belangrijk dat elk woord telt. Zeg het niet in 10, maar in 5 woorden
  • Je moet specifiek zijn, duidelijk en beknopt
  • Herschrijf je tekst als hij teveel omvattend is
  • Je mag niet slap of wispelturig schrijven
  • Gebruik feiten om je tekst te onderbouwen
  • Schrijf altijd de waarheid

Tracht je artikel af te ronden op één pagina. Langere teksten en de kans wordt kleiner dat iemand tot het einde leest. Voor mensen moet het vooruit gaan, ze willen snel terug vertrekken.

Maar hé Kelly, waarom is deze tekst dan zo lang? 

Klopt, Deze blog is bewust langer omdat ik als doel heb hoog te scoren op het woord copywriting. Voor andere blogs die ik geschreven heb over Canva, Canva Pro en je Ebook in Canva maken, scoor ik al op pagina 1 van de zoekresultaten. Maar dat komt omdat de concurrentie daar minder is dan voor het woorde copywriting. Als je dit woord Googeld, dan zie je heel veel reclame op pagina 1 staan. Dit wil zeggen, veel concurrentie, iedereen wil op dit woord scoren. 

Door hier nu een lang tekst te schrijven, verhoog ik mijn kansen om toch naar pagina 1 door te stoten. Vandaar. 

Ook opsommingstekens zoals eerder genoemd zijn ook de moeite waard om uit te werken. Bulletpoints zijn een belangrijk onderdeel op je copy eenvoudig te houden. Ze geven namelijk de belangrijkste ideeën en kenmerken van een product weer. Ze zijn bovendien gemakkelijk te lezen en gemakkelijk te onderscheiden van de rest van je tekst. Mensen scannen op het internet, ze lezen dus subtitels en bulletpoints.

Het kan overweldigend lijken je kopie eenvoudig te houden en je tekst toch alle essentiële info te laten bevatten. Maar zorg er voor dat alles kort, duidelijk en gemakkelijk te lezen is. Wees specifiek en schrap nutteloze woorden.

Nog een reden om je copy eenvoudig te houden is omdat de online wereld aan een razend snel tempa ontwikkelt. Alles is voordurend in ontwikkeling. Als de tekst te moeilijk leesbaar is, vlucht deze persoon weg van je website op zoek naar een eenvoudigere exemplaar.

Wat wil de lezer zien?

  • Veel witruimte
  • Korte alinea’s – geen blokken tekst
  • Gemakkelijk te begrijpen tekst
  • To the point

Als je zo je blogs opbouwt, dan is de kans groot dat ze dit gaan lezen. En dit is toch wel essentieel om naar te streven.

Wil je meer copytips? Volg dan onderstaande training. De prijs is echt een no-brainer.

 

⇒⇒⇒⇒⇒  Gratis Canva Lead Magnet / Ebook / Werkboek / Planners ⇐⇐⇐⇐⇐

Ontvang Gratis 50 Canva Templates twv 17 euro na aankoop van bovenstaande cursus copywriting, via bovenstaande link. 

Als jij de cursus Copywriting via bovenstaande link aankoopt, krijg je van mij 50 gratis Canva Templates kado. 

Wat moet je hiervoor doen? 

Stuur na je aankoop het betalingsbewijs door naar [email protected] en ontvang de 50 templates. 

Met deze templates maak jij je gratis weggever. Dus deze tip is tijd en energiebesparend. 

Bekijk de templates via deze link.

⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔⇔

Heb je zelf vragen over dit artikel of de cursus copwriting? Stuur dan als de bliksem een mailtje naar [email protected] Ik beantwoord zo snel mogelijk al je vragen. Ik ben er voor je.