Mailchimp Canva

Canva & Mailchimp werken samen. Hoera voor dat. Dit is fantastisch nieuws, want dat wil zeggen dat je nu puur goud in handen hebt. Danzij deze samenwerking is het maken van de mooiste email templates echt zeer gemakkelijk geworden. Het is dus by far – The easiest way to create stunning graphics for your newsletter. – Helemaal op maat gemaakt voor mensen zonder design skills.

Wat is Mailchimp?

Mailchimp is software die je gebruikt voor je email marketing. En dan liefst voor je nieuwsbrieven met kwalitatief goede informatie. Weet je, sociale media is vluchtig, een nieuwsbrief kan je boordevol waardvolle content stoppen. Weer een manier om je volgers extra in de watten te leggen. Zelf word ik horendol van mensen die om de vijf minuten een mail versturen. In dat geval ben ik ook snel van de lijst weg, maar een goede digitale brief, met echt belangrijke info, zo om de zoveel tijd. Dat kan ik wel smaken.

Mogelijkheden in Mailchimp?

Deze emailsoftware wordt gebruikt in kleine en grote bedrijven. Er zijn dan ook tal van mogelijkheden. Het ene al wat gemakkelijker als het andere. Als starter is het soms echt je best doen om niet verloren te lopen in deze tool. Maar eens je de basis onder de knie hebt kan je knallen. En dan ga je wekelijkse nieuwsbrieven versturen, maar ook automatische mails versturen nadat mensen ingeschreven zijn op je mailinglijst.

Maar Mailchimp heeft nog meer mogelijkheden. Je kan ook:

  • Facebook en Instagram advertenties maken
  • Een website ontwikkelen? (huuuuuhhhhhhh)
  • Landingspagina’s creëren
  • Postkaarten versturen
  • Delen en tracken van je sociale media posts
  • Verschillende campagnes, zoals RSS of A/B maken
  • Heel veel lijstjes maken
  • En met de optie rapportage ontdek je het wie wat en hoe van de mensen die hun mail geopend hebben.

En minder tof puntje van Mailchimp is dat je waarschijnlijk toch een handleiding nodig hebt om alles goed op te zetten. Er zijn ook regelmatig wijzigingen in de software. Dus, uptodate blijven is ten alle tijden noodzakelijk. Maar goed. Dankzij Canva word je de zorg van het maken van leuke templates al uit handen genomen.

Wat is Canva?

Canva is een grafisch programma, speciaal ontwikkeld voor mensen zonder design achtergrond. Op deze website vind je veel blogs over Canva en zijn verschillende toepassingen. Ontdek zeker Wat Canva is in deze blog .

Welke ontwerpen kan je maken?

 

1. E-mailnieuwsbrieven

Nieuwsbrief Canva Mailchimp

2. Kopteksten E-mail

 

Canva Mailchimp Emailkoptekst

Hoe werkt het?

Sjabloon Canva

  • Ga op de homepagina naar de optie sjablonen
  • Kies het soort ontwerp dat je wil maken
  • Selecteer een template
  • Pas dit aan tot je het gewenste ontwerp hebt.

Publiceren Mailchimp

  • Helemaal tevreden met je ontwerp?
  • Kies dan rechts boven voor het v’tje naast de optie downloaden
  • Selecteer Mailchimp

Connectie met je Mailchimp Account en Canva maken

Voor je je ontwerp bij Mailchimp kan zetten, moet je eerst je account connecteren. Geef gebruikersnaam en je paswoord door en tadaaaaa..

Voeg je Ontwerpen toe aan je Nieuwsbrief

  • Sla je ontwerp op bij je bestanden in Mailchimp (v’tje rechts)
  • Klik op opslaan
  • Bij het verschijnen van de pop-up heb je de optie om vanuit Canva je Mailchimp te openen – in Mailchimp weergeven
  • Klik hierop en je komt onmiddellijk in de Content Studio bij de mail software
  • Om je afbeelding aan een nieuwbrief toe te voegen, moet je je dus steeds naar de Content Studio begeven. Je vindt je templates onder My Files.

Hoe Mailchimp en Canva los koppelen?

  • Ga naar Mailchimp en kies de optie Account
  • Kies voor Extra’s en ga in de dropdown naar API keys
  • Bij geautoriseerde applicaties zie je Canva staan
  • Klik op X om deze software te ontkoppelen

Canva Mailchimp

Leuk weetje: Het onstaan van Mailchimp?

De nieuwsbrief software is gegroeid vanuit ‘scrap code’ restanten van een mislukte e-greetings project, ze hebben dit aangepast tot ze een nieuwsbrief applicatie hadden. Met de komst van digitale marketing kon ook email marketing niet ontbreken. In 2007 is het bedrijf dan officieel gelanceerd.

Ben Chestnut, CEO en medeoprichter van Mailchimp vertelt in een interview op Doeswhat.com over het onstaan van de naam van de software. In 2001 was het noodzakelijk zelf manuele code toe te voegen wilde je linken traceren en andere online projecten uitvoeren.  Het bedrijf vint dit onnozel en gaat voor vereenvoudiging. Ze denken, waarom gebruikers dit laten doen als ‘monkeys’ dit ook kunnen. Het bedrijf heeft ook een filosofie als het over hun andere projecten gaat: “If all else fails, add a monkey. Clients love monkeys.” Ze noemen hun bedrijf Chimpmail. Om daarna te ontdekken dat deze domeinnaam al bezet was, dus gaan ze voor Mailchimp.

Ook krijgt de aap een naam nadat een klant hier achter vraagt. Ze geven hem bewust een belachelijke naam: Frederick von Chimpenheimer IV (aka “Freddie”). Back in the days spendeerden ze niet veel tijd aan branding. Het waren vooral de klanten en de werknemers die Freddie tot leven brengen en hem een persoonlijkheid bezorgen. Chestnut is zeer trots als hij terug kijkt naar Freddie zijn verhaal.

Heerlijk toch. Vanuit een minder succesvol project een miljoenenbusiness opstarten. Ik haal hier als boodschap uit. Gewoon blijven gaan, lessen leren uit zaken die falen en blijven geloven in de toekomst. Ook Canva is ontstaan uit een idee om grafisch design te vereenvoudigen en toegankelijk te maken voor iedereen. Volgens mij hebben beide bedrijven elkaar dan ook gevonden vanuit een gezamelijk start-up verleden. Love it!

 

Test Canva Pro 30 dagen Gratis – klik hieronder op de afbeelding