Wil jij ook graag een mooie brochure maken voor je product, dienst of bedrijf? Dat kan met behulp van Canva! Dit programma kan jou helpen prachtige brochures te ontwerpen zonder dat je urenlang hoeft te sukkelen met Indesign of Photoshop. Daarnaast biedt Canva ook heel wat voorgemaakte ontwerpen aan waaruit jij kan kiezen om zo in een handomdraai een prachtige en hippe brochure te ontwerpen. In dit artikel kijken we niet enkel naar hoe jij nou best een brochure maakt met Canva, maar ook wat een brochure is, en de voor- en nadelen van ieder soort.

 

Wat is een brochure?

Een brochure is kort gedefinieerd, een gedrukte publicatie met kleurrijke foto’s en heel wat informatie over een bepaald bedrijf, product of dienst. Terwijl brochures al heel lang bestaan, worden ze vaak vaak gebruikt als onderdeel van marketingcampagnes, om geïnteresseerden wat meer informatie te kunnen verschaffen.

Een brochure – ook wel flyer genoemd, is erg populair net omdat ze erg goedkoop zijn om te maken, en omdat mensen de tijd kunnen nemen om de brochure te lezen en de informatie in zich op te nemen. Stel dat je een standje hebt op de markt om jouw product te verkopen of dienst aan te prijzen. Mensen die geen tijd hebben om naar je verkooppraatje te luisteren kan je eventueel een flyer of brochure geven. De volgende keer dat deze mensen jouw standje zien weten ze reeds dat ze niet geïnteresseerd zijn, of net klaar zijn om tot een aankoop over te gaan.

Waarom is een goede brochure hebben belangrijk voor je bedrijf

Er zijn veel redenen waarom een goede brochure essentieel is voor jouw onderneming. Het feit is dat je met een brochure heel wat informatie kan overbrengen over jouw bedrijf en de producten die je bedrijf aanbiedt. Wanneer een klant naar een brochure kijkt, zien ze niet alleen jouw naam en het logo van je bedrijf, maar leren ze ook wat bij over hoe jouw bedrijf zich positioneert. Hippe kleuren kunnen betekenen dat je bedrijf erg jong en dynamisch is terwijl neutrale kleuren en cursieve lettertypen kunnen duiden op een bedrijf binnen het luxesegment. Als je een brochure hebt die aantrekkelijk is, goed ontworpen en informatief, kun jij gegarandeerd nieuwe klanten aantrekken.

Voordelen en nadelen

Heel wat bedrijven besluiten gebruik te maken van brochures omdat ze een goedkope manier zijn om hun bedrijf te adverteren aan een groot aantal voorbijgangers en geïnteresseerden. Toch zijn er enkele voordelen en nadelen waar we rekening mee moeten houden voor we een brochure gaan ontwerpen.

Een groot voordeel van brochures is dat je er heel wat informatie op kwijt kan. Daarnaast is het laten bedrukken van brochures ook erg goedkoop. Het is geen geheim dat brochures één van de goedkoopste manieren zijn om marketing te voeren en jouw product aan te prijzen. Het ontwerpen van een goede brochure hoeft, zoals we in dit artikel zullen bewijzen, ook geen handenvol geld kosten. Je kan makkelijk en snel zelf een brochure ontwikkelen met Canva. Tot slot kun je op een brochure ook heel wat afbeeldingen kwijt. Een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden – en dat is in de marketingwereld ook zo.

We gaan heel eerlijk zijn: er zijn op zich niet erg veel nadelen aan het laten maken en drukken van een goede brochure. Natuurlijk is het bedrukken op papier (zeker glanzend papier) niet goed voor de natuur en het milieu. We raden dan ook aan om gerecycleerd papier en milieuvriendelijke inkten te gebruiken.

Wat is een bi-fold brochure?

Een bi-fold is een brochure die in twee gevouwen is. Vaak is een bi-fold brochure een A4 papier dat samengevouwen is zodat je de brochure kan opendoen en als het ware kan lezen als een boekje – van twee pagina’s weliswaar.

Een bi-fold is erg leuk omdat je er meer informatie in kwijt kan dan op een flyer of brochure met maar 1 kant. Daarnaast is het ook makkelijk om de informatie op te delen in stukken en thema’s gezien de vouw in het midden van de bi-fold brochure voor als een soort natuurlijke afbakening of scheiding fungeert.

De voorkant van een bi-fold  wordt vaak gebruikt om de belangrijkste informatie mee te geven. Hier vind je vaak een foto van het product of de dienst en enkele van de belangrijkste kenmerken. Op de achterkant vind je dan de contactgegevens en de call to action terwijl je in het midden van de bi-fold brochure wat uitgediepte informatie terugvindt.

 

Canva Bi-Fold Brochure

 

Voordelen en nadelen van een bi-fold brochure

Natuurlijk zijn er ook voordelen en nadelen aan het laten maken en ontwerpen van een bi fold. Hier zetten we deze voordelen en nadelen alvast even op een rijtje.

Een eerste voordeel aan een bi-fold brochure is dat je er meer informatie in kwijt kan. Een bi fold brochure leest als een soort boekje. Op de voorkant kun jij je logo kwijt en de belangrijkste informatie over het product of het bedrijf dat je aanprijst terwijl je op de achterkant van zo’n brochure vaak de contactgegevens terugvindt. Zoals hierboven reeds vermeld werd, vind je binnenin zo’n bi fold brochure vaak wat uitgediepte informatie terug. Op die manier krijgen de mensen die de brochure in handen krijgen dan ook heel wat meer informatie mee dan wanneer ze gewoon een foldertje toegestopt krijgen. Daarnaast is het ook makkelijker om de informatie op te delen en te categoriseren binnen een bi-fold brochure, en kan je meer foto’s en afbeeldingen kwijt.

Een nadeel aan bi-fold brochures is echter dat je ten eerste ook heel wat meer tekst moet neerpennen. Het is ook belangrijk dat je de lezer geëngageerd houdt en dat je informatie dan ook interessant moet zijn. Tot slot is een bi-fold brochure ook duurder dan een gewone flyer.

Wat is een Z-fold brochure?

Een Z-fold is een die in 3 gevouwen is. Wanneer je een Z-fold opendoet zal je zien dat de brochure de vorm heeft van de letter Z. De Z-fold komt heel erg vaak voor en wordt vooral gebruikt binnen de dienstensector.

Een Z-fold heeft zowaar 6 verschillende panelen waarop je informatie kan drukken. Zoals we hierboven vermeld hebben kan de vouw fungeren als een soort natuurlijke afbakening zodat je de informatie makkelijker kan compartimentaliseren. Dit is met een Z-fold niet anders. Meer nog: het betekent dat een Z-fold een goede keuze is voor bedrijven en ondernemingen die heel wat uiteenlopende en verschillende informatie kwijt willen in hun flyer.

 

Canva Z-Fold Brochure

 

Voordelen en nadelen van een Z-fold brochure

Een van de voordelen van een Z-fold brochure is, zoals hierboven reeds vermeld, dat je heel wat verschillende informatie kwijt. Op die manier kan je met een Z-fold brochure bijvoorbeeld verschillende diensten en producten promoten zonder dat de informatie in elkaar over bloedt of dat de folder onoverzichtelijk wordt.

Een nadeel van Z-fold brochures is dat deze brochures erg smal zijn waardoor je paragrafen en teksten best kort houdt en je ook kleinere foto’s moet gebruiken.

5 Dingen waar je aan moet denken voor je begint met het ontwerpen

Voor je begint met het ontwerpen is het belangrijk dat je even stilstaat bij het ontwerp, jouw product en je publiek. Niet enkel omdat je op deze manier ervoor zorgt dat je brochure niet enkel doeltreffender is, maar ook kan je zo betere teksten schrijven, ontwerpen maken, en natuurlijk een flyer, bi-fold  of Z-fold

kiezen.

Allereerst moet je denken aan de informatie die je kwijt wil op je brochure. Wil je het beknopt hebben over een product of dienst? Of wie weet wil je wel dieper ingaan op een bepaald product, of wil je enkele verschillende producten en diensten in de spotlights zetten. Dit zal gaan bepalen welk soort brochure je kiest.

Ten tweede ga je bij het ontwerp ook rekening moeten houden met je huisstijl. Probeer het ontwerp van je flyer aan te passen aan je huisstijl of zorg ervoor dat het ontwerp van je flyer uitstraalt waar jouw bedrijf of onderneming voor staat.

Denk ook aan de teksten die je moet schrijven voor je brochure. Misschien zijn er reeds teksten? Kies dan voor een ontwerp waar je heel wat tekst kwijt kan. Indien er nog geen teksten geschreven zijn, kan jij de hoeveelheid tekst aanpassen aan je ontwerp.

Ook maak je best een overzicht van de foto’s en afbeeldingen die je in je flyer wil verwerken vooraleer je begint met het ontwerpen van een brochure. Indien je kiest voor een Z-fold brochure ga je over het algemeen meer verschillende foto’s kunnen gebruiken, maar moet je er rekening mee houden dat de foto’s ook duidelijk moeten zijn wanneer ze kleiner worden weergegeven.

Tot slot is het ook belangrijk dat je denkt aan het kleurenpallet van je brochure. Wil je de aandacht trekken? Of misschien wil je wel verkopen? Of je brochure werd ontworpen om jouw bedrijf voor te stellen en om vertrouwen op te bouwen. Hiervoor moet je verschillende kleuren gebruiken. Vertrouwen wekken doe je met blauw, verkopen met oranje en geel, en de aandacht trekken met andere felle kleuren en contrasten.

Hoe een brochure maken in Canva?

Het is erg eenvoudig om dit in Canva te maken. Bovendien kan je deze brochure gratis maken. Als je geen design skills hebt, dan neem je een reeds bestaande template en pas je deze aan. Indien je meer ervaring hebt met het opmaken van brochures en met Canva, dan begin je van een lege template.

Klik hier voor een overzicht van de Bi-Fold Brochures.

Klik hier voor een overzicht van Z-Fold Brochures.

  • Open één van de linkjes hierboven en bekijk de folders
  • Kies je favoriet exemplaar uit
  • Pas tekst, lettertype, foto’s en huisstijl aan
  • Ben je tevreden van het resultaat, download dan je design en laat hem afdrukken bij je drukker
  • Of gebruik de Canva Print optie

Welk lettertype gebruiken?

Ga voor een duidelijk leesbaar lettertype. Als je eentje gebruikt dat te sierlijk of to much handgeschreven is, dan bestaat de kans dat je lettertype niet zo duidelijk is. Gebruik bovenstaande linkjes en check de lettertypes die in de templates gebruikt worden. Je gaat ontdekken dat je best niet meer dan 3 verschillende lettertypes in één ontwerp gebruikt. En dat er een verschil zit in lettertypes voor headings en gewone tekst.

 

Sprankel Online maakt gebruikt van affiliate linkjes. Als je via één van deze linkjes een aankoop doet, dan krijg ik hiervoor een commissie. Het kost jou niets extra maar hierdoor kan deze website wel blijven bestaan.

Wil je meer weten over Canva, check dan deze verzamelpagina met toffe tips en tricks. Wil je een Content Kalender (for free) voor de volgende 365 dagen, klik dan hier en wil je Canva Templates, check dan deze pagina.