Of je nou op zoek bent naar een nieuwe job of als ondernemer op zoek bent naar goede en getalenteerde werkkrachten: je hebt waarschijnlijk al wel een keertje van LinkedIn gehoord. In dit artikel bekijken we wat LinkedIn nou is, hoe ook jij LinkedIn kan gebruiken, en welke voordelen jij zoal kan halen uit de verschillende functies die LinkedIn aanbiedt.

 

 

Wat is linkedIn?

Linkedin werd in 2002 opgericht en groeide sindsdien uit tot een essentiële tool om een succesvol bedrijfsnetwerk uit te ontwikkelen en zakelijke netwerken uit te breiden. Met een community van meer dan 740 miljoen gebruikers krijg je meteen toegang tot profielen van gekwalificeerde jobzoekers, maar ook tot CEO’s van andere bedrijven en kan je contact maken met nieuwe partners en belanghebbenden.

Hoewel LinkedIn eerste gelanceerd werd als een soort online CV, groeide dit netwerk uit tot zoveel meer. Je kan makkelijk netwerken, je services en producten promoten aan geïnteresseerden, nieuwe werknemers rekruteren of zelfs communities oprichten via LinkedIn groepen. LinkedIn groeide met andere woorden uit tot een erg belangrijke troef voor jouw professionele success.

Het platform is momenteel beschikbaar in 24 talen en wordt gebruikt in meer dan 200 landen over de hele wereld. Wanneer je LinkedIn gebruikt heb je dus een internationaal bereik waardoor jij jouw professionele netwerk globaal kan uitbreiden en samenstellen.

Voor bedrijven kan LinkedIn trouwens ook gebruikt worden om aan marketing te doen. Zo kan je bijvoorbeeld LinkedIn advertenties laten lopen of een eigen bedrijfspagina aanmaken. Op die manier kan jij werknemers, ex-werknemers en andere belanghebbenden altijd keurig en op tijd informeren over nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf of zelfs de sector.

LinkedIn aanmelden

Wil jij een profiel aanmaken op LinkedIn? Dan ben je hier aan het goede adres. Deze gids helpt je namelijk bij het aanmaken van een nieuw LinkedIn profiel.

  1. Klik op aanmelden

De allereerste stap die je moet nemen bij het aanmaken van een nieuw profiel op LinkedIn is het klikken op de knop aanmelden. Deze knop vind je rechtsboven op www.linkedin.com.

  1. Vul je gegevens in

Nu is het tijd om je gegevens in te vullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je naam en email adres. Ook moet je een wachtwoord kiezen.

  1. Bevestig je email adres

Het is erg belangrijk dat jij je mailadres bevestigt. LinkedIn heeft een e mail gestuurd naar het emailadres dat je in de vorige stap opgaf. Het kan even duren vooraleer je een mailtje krijgt, maar wanneer het langer dan 5 minuten duurt kijk je best even in je spambox.

  1. Kies een professionele foto

Omdat LinkedIn een professioneel platform is, is het best dat je een professioneel ogende foto uitkiest als profielfoto.

  1. Vervolledig je profiel

Tot slot is het ook belangrijk dat jij je hele profiel vervolledigt. Zo kan jij je werkervaring op je profiel plaatsen, een kleine personal statement schrijven en al je diploma’s tentoonstellen op je publiek profiel.

LinkedIn Jobs

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat je via LinkedIn ook aan een baan kan raken. Hier vertellen we je alvast wat meer over het zoeken en vinden van een nieuwe job via LinkedIn.

  • Een nieuwe baan via een recruiter

Op LinkedIn wemelt het van de recruiters, en het zal waarschijnlijk niet zo heel lang duren voor ook jij een verzoekje krijgt van een recruiter. Recruiters in je netwerk hebben kan erg handig zijn. Niet enkel krijg jij op die manier als eerste wind van nieuwe banen en nieuwe uitdagingen, recruiters kunnen jou ook aanbevelen aan andere recruiters of jou persoonlijk een berichtje sturen met een nieuwe job waarvoor zij jou willen headhunten.

  • Een baan zoeken via LinkedIn Jobs

Ook kan je een baan zoeken via LinkedIn Jobs. LinkedIn Jobs is een tool op LinkedIn waarbij jij een overzicht krijgt van jobs bij jou in de buurt die passen bij jouw profiel. Wanneer je bijvoorbeeld een werfleider bent kan je in LinkedIn jobs dan ook vaak vacatures voor werfleiders in de buurt verwachten, ben je een leerkracht? Kijk dan op LinkedIn Jobs vooral uit naar nieuwe jobs voor leerkrachten in de buurt. LinkedIn Jobs is op de app in de onderste balk te vinden terwijl je op de website van LinkedIn terecht kan in het bovenste menu, net naast ‘’mijn netwerk’’.

LinkedIn Apps

Heeft LinkedIn een mobiele app? Ja hoor! LinkedIn heeft mobiele apps voor zowel Android als iOS en deze kunnen op smartphones en tablets geïnstalleerd worden.

Via de app kan jij een status update posten, maar ook solliciteren voor nieuwe jobs, en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen het veld waarin je werkt.

Hoe de LinkedIn App Downloaden voor Android

Wanneer je een Android apparaat hebt kan je de app direct downloaden via de Playstore. In de Playstor hoef je enkel LinkedIn in te geven waarna je op de pagina van de app terechtkomt. Via deze pagina kan je de LinkedIn app downloaden en installeren op je apparaat.

Je hebt een android apparaat met Android 5.0 of hoger nodig om de LinkedIn app op je apparaat te kunnen downloaden.

Hoe de LinkedIn App Downloaden voor iOS

Indien je de app wilt downloaden voor iOS kan je naar de Appstore gaan waar je via de zoekfunctie toegang krijgt tot de app.

Wanneer je de app op je iOS apparaat wilt downloaden moet je wel even nakijken of je een apparaat met iOS 12 of later hebt. Anders werkt de app namelijk niet.

LinkedIn Premium

LinkedIn Premium is de naam die gegeven wordt aan een aantal uitgebreidere services aangeboden door LinkedIn. De Premium versie van LinkedIn is vooral bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar werk, voor marketeers en natuurlijk ook voor headhunters of rekruteringsprofessionals die op zoek zijn naar nieuw talent.

Afhankelijk van je eigen positie kan je een Premium-formule kiezen die bij jou past en aan jouw verwachtingen voldoet. Zo maakt Premium het bijvoorbeeld makkelijker om een wervingscampagne te voeren of om nieuwe contacten te leggen met klanten.

Welke producten worden aangeboden in het premium aanbod van Linkedin?

Door te kiezen voor Linkedin Premium, heb je de keuze tussen vier soorten accounts namelijk Job Seeker, Business Plus, Sales Navigator en Recruiter Lite.

Job Seeker

Indien je op zoek bent naar een nieuwe baan, en de kans op het vinden van een job wilt vergroten, dan is een Job Seeker account wat voor jou.

Door een Job Seeker-account te openen vanuit Premium, wordt jouw sollicitatie gemarkeerd tussen alle andere sollicitaties en onderscheidt jij je op deze manier van andere werkzoekenden. Jouw applicatie wordt op die manier dan ook sneller gezien en vaker geopend.

Bovendien stelt deze premium optie je ook in staat om rechtstreeks contact op te nemen met recruiters via e-mail.

Wanneer je reageert op een jobadvertentie via jouw Job Seeker Premium account kan je ook beter begrijpen hoe goed jouw profiel past bij de jobomschrijving en waar jij staat ten opzichte van andere kandidaten. Op die manier kan jij jouw zoekstrategie verbeteren.

Tot slot heb je ook toegang tot online cursussen zodat je heel wat nieuwe vaardigheden kan opdoen en je CV kan verbeteren. Over het algemeen worden jobzoekers met een Premium-account sneller aangenomen dan kandidaten met een gratis account.

Business Plus

Wil jij graag je professionele netwerk uitbreiden? Dan kan je best een Business Plus account nemen. Dit is namelijk de beste manier om professionele partners te vinden en tegelijkertijd ook je bedrijfsnetwerk uit te bouwen.

Een Business Plus account geeft jou toegang tot een lijst van personen die jouw profiel bezocht hebben. Ook weet je meteen hoe zij tot jouw profiel gekomen zijn en krijg je toegang tot een hele lijst aan nieuwe zoekcriteria.

Een Business Plus account krijgt ook toegang tot een groot aantal trainingen en geeft je de mogelijkheid om contact op te nemen met professionals op LinkedIn.

Tot slot heb je via dit account ook toegang tot uitgebreide en actuele gegevens over de groei van ieder bedrijf en de belangrijkste markttrends.

Sales Navigator

Het volgende premium profiel dat je kan kiezen is de Sales Navigator. Indien het jouw doel is om leads te genereren en deze leads om te zetten naar waardevolle klanten, dan is het Sales Navigator profiel jouw beste vriend.

Dit account biedt je heel wat verschillende functies waarmee je diepgaand onderzoek kunt doen of gegevens kan verzamelen over bedrijven en personen. Daarnaast kan je ook nog eens gebruik maken van een resem verschillende prospectietools die je kan vinden onder het Sales Navigator-dashboard.

Je kan jouw Premium Sales Navigator-account trouwens ook handig aan je CRM zoals Salesforce koppelen zodat alle gegevens met betrekking tot potentiële klanten bewaard worden in jouw CRM.

Recruiter Lite

Of je nu een recruiter bent, of een HR manager die op zoek is naar nieuwe, getalenteerde medewerkers – werving kan een aanzienlijke kostenpost zijn binnen een bedrijf. Van zoekertjes tot zelfs manuren: afhankelijk van de positie die gevuld moet worden kan het al snel een kleine duizend euro kosten om een goede kandidaat te vinden.

Met het Recruiter Lite-account kan jij het wervingsproces echter heel wat makkelijker maken en kun jij LinkedIn gebruiken om de juiste kandidaten te bereiken!

Dit account geeft jou namelijk een erg intuïtief dashboard dat een hoop opties biedt voor het zoeken, contacteren en sorteren van kandidaten. Daarnaast kan je ook 30 InMails per maand sturen waardoor je makkelijk contact kan opnemen met kandidaten wiens profiel aansluit bij jouw vacature.

Daarnaast kan je vanaf dit account ook verschillende acties uitvoeren zoals het beheren van applicaties, het opstellen van e-mailcampagnes of het opstellen van vacatures.

 

 

LinkedIn Templates maken in Canva

Hieronder worden verschillende mogelijkheden besproken van hoe je meer zichtbaarheid krijgt op LinkedIn. Voor elk type mogelijkheid heb je een afbeelding/video nodig. En die dingen maak je heel gemakkelijk in Canva.

Hoe ga je te werk?

  • Klik op de linkjes onder elke type foto/template, je wordt automatisch naar Canva gebracht
  • Bekijk de templates. Wat trekt je aandacht en wat past bij je bedrijf?
  • Kies de juiste template uit of start vanuit een blanco template
  • Pas tekst, kleur, lettertype, foto of elementen aan
  • Heb je nog niet zoveel ervaring met Canva, bekijk dan deze YouTube video die ik gemaakt heb. Hij is al wat ouder, maar de basis blijft hetzelfde
  • Publiceren die handel

LinkedIn Ads

Ook kan je advertenties laten lopen via LinkedIn. We onderscheiden hier drie soorten advertenties:

  • Single Image Ads
  • Carousel Ads
  • Video Ads

Single Image Ads

Single Image Ads zijn advertenties met een enkele afbeeldingen die getoond worden aan een specifiek publiek en rechtstreeks in de nieuwsfeed belanden. Deze ads bestaan uit een afbeelding, een titel, een beschrijving en een call-to-action-knop.

Carousel Ads

In tegenstelling tot de Single Image Ads waar je maar 1 enkele afbeelding kan tonen, bieden de carrousekadvertenties jou de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen te tonen. Deze advertenties bestaan uit een titel, een tekst, de afbeeldingskaarten en een bestemmings URL de achter een call-to-action knop verstopt zit.

Video Ads

Zoals de naam reeds doet vermoeden zijn video ads advertenties die bestaan uit een video in plaats van een foto. Ook hier moet je een titel, een url en een call to action specifieren.

LinkedIn Video Ads vind je hier

Wat is een LinkedIn Banner?

De banner is een banner of foto die bovenaan je profiel komt te staan. Deze omslagfoto heeft afmetingen van 1584 x 396 pixels en kan door iedereen bekeken worden.

De banner is dus een manier om snel op te vallen tussen anderen en zorg te dragen voor jouw persoonlijke imago, jouw “Personal Branding” als het ware.

Zorg er dan ook voor dat je koste wat het kost de standaard LinkedIn banner vervangt gezien deze erg onpersoonlijk is en mensen het gevoel geeft dat je niet erg veel tijd stopt in Linkedin.

Je kan letters verwerken in je banner, je kan kiezen voor het logo van jouw bedrijf of onderneming, maar eveneens een banner met jouw sociale kanalen en email adres erop!

LinkedIn Banners in Canva vind je hier

Wat is een linkedIn Post?

Een Post kan je op zich gelijkstellen aan de statusupdate op platforms zoals Facebook. Je kan een link delen, een foto uploaden of een verhaaltje vertellen in de LinkedIn Post. Deze post wordt dan verstuurd naar de mensen die jou volgen en zij kunnen dan vrij op deze post reageren.

LinkedIn Post in Canva vind je hier

Wat is een LinkedIn Story?

Stories zijn het antwoord van LinkedIn op de populariteit van Snapchat, de stories op Facebook, en natuurlijk ook de stories op Instagram. Ook op LinkedIn kan je nu stories van maximaal 20 seconden plaatsen. Deze foto’s en videos kan je dan voorzien van tekst en stickers en blijven tot maximaal 24 uur zichtbaar voor jouw contacten. De stories hebben echter heel wat kritiek over zich heen gekregen gezien mensen niet denken dat stories bij een platform passen dat vooral als een Professional netwerk gebruikt wordt. Toch wil dit niet zeggen dat je stories moet negeren – integendeel. Stories zijn een erg leuke manier om nieuws te delen of om mensen een kijkje achter de schermen te gunnen zonder dat je daarvoor steeds een LinkedIn post hoeft aan te maken.

LinkedIn Stories in Canva vind je hier

 

 

Deze website maakt gebruik van affiliate marketing. Als je op één van de linkjes klikt en een aankoop doet, dan ontvang ik hiervoor een toffe commissie. Het kost jou niets extra, maar hierdoor kan mijn website wel blijven bestaan. Dus, ik dank je hier heel erg voor. Heb je vragen hierover of over dit artikel? Stuur dan zeker een mailtje naar kelly@sprankelonline.be

Wil je meer te weten komen over Canva, check dan deze verzamelpagina. Je vindt er allerhande tips en tricks.