Heel gemakkelijk, de aanleverdatum – ook wel inleverdatum of supply date genoemd – is de datum dat het werk dient ingeleverd te worden of te zijn. Je kan het dus zien als de deadline.

In deze context gaat het dus over grafisch werk dat netjes en op tijd aangeleverd moet worden, zodat de klant of de drukker verder kunnen. Het kan gaan over offline marketingmaterialen, maar evengoed voor al je online producten die gemaakt worden door een ontwerper. Denk hierbij aan flyers, posters, visitekaartjes, ebooks, templates, Facebook banners die op tijd geleverd dienen te worden.

Het is best mogelijk dat de aanleverdatum niet gerespecteerd wordt en dat het werk dus niet tijdig overhandigd wordt. In dit geval kan dit leiden tot ernstige problemen.

Zelf ontwerpen

Een groot deel van de miserie kan verholpen worden als je zelf je eigen materialen gaat ontwerpen in Canva. Bekijk hier een Canva Tutorial. Dan ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen aanleverdatum. Gelukkig biedt Canva je de optie om al je sjablonen zelf te laten afdrukken via Canva. Dus, in geval van nood kan het nog zeer snel gaan.

Wat als het mis loopt?

Heb je toch een ontwerper onder de arm genomen en loopt het mis, zorg dat dat je tijdens een gesprek een compensatie overeen komt.

Zo ben ik zelf bevallen in 2018 en ruim op voorhand een ontwerper voor de geboortkaartjes gevonden en alles in orde gebracht. Het enigste dat nog moest gedaan worden was de datum en het gewicht van mijn kleine spruit invullen. Na mijn bevalling alles goed door gegeven, dus was het wachten op het kaartje. Toen er na twee dagen nog niets was dacht ik, hmm vreemd.. Na 4 dagen besloot ik toch even de ontwerper te contacteren.

Helaas, een missing in het spel. Mijn geboortekaartjes naar de verkeerde mama gestuurd. Aaaaaarhhhh!!!

Met de aanleverdatum niets mis, wel het verkeerde adres.

Maar goed. De ontwerper heeft hier een mooie compensatie tegenover gesteld. Wel knap dat ze dat gedaan heeft.

#dusmaakbestopvoorhandgoedeafspraken