Je bent op zoek naar een side hustle. Omdat je meer uren thuis aanwezig wil zijn, je je baas wel achter het behang kan plakken of omdat je gewoonweg geen voldoening meer uit je werk haalt?

Maar als je ergens zeker van bent, is dat  jij wil je talenten wil inzetten en eigenlijk aan de wereld wil laten zien. En je wil dit, om te beginnen, naast je huidige baan doen. Een Side Hustle dus, daar ben je op zoek naar. 

Het is één ding om te dagdromen over je nieuw gevonden vrijheid en hoe tof het wel niet zou zijn om voor jezelf aan de slag te gaan. Het is een andere zaak om hier effectief mee aan de slag te gaan.

Met deze blog en bijbehorende oefeningen ga jij je brain trainen. Om creatief te zijn, om dieper te gaan en stil te staan bij je kwaliteiten én om te ontdekken wie je ideale klant is. Yes, hij of zij die jouw diensten echt nodig heeft en die bereid is hiervoor goed geld te betalen.

Dit verhaal start bij het begin, geeft je tonnen tips en informatie, zodat ook jij een side hustle kan starten die jouw dromen waarmaakt. Verder ontdek je ook verschillende side hustles waar je zelf misschien niet aan dacht. Je doorloopt meerdere planningsfasen, die allemaal op elkaar voortbouwen, zodat je een stevige basis hebt voor wanneer je effectief aan de slag gaat.

Het is erg haalbaar op een lucratieve side hustle op te starten. Maar het vereist werk, creativiteit en een open geest. Dit overgoten met een sausje van actiestappen om je planning compleet te maken. Laat je niet afschrikken door het proces. Omarm het, wees er enthousiast over en spring uit je comfortzone om de eindstreep te behalen.

Let’s get started!

Stap 1. Van Hobby naar Side Hustle

“Do what you love and the money will follow” klopt volledig als je het over een side hustle hebt. Zeker als je van design houdt of graag de hele dag op Instagram rond kijkt.

Als je plezier hebt in wat je doet, dan voelt het niet als werken en je wil hier dan liefst ’s morgens vroeg al mee beginnen. Terwijl; als je iets doet dat je niet zo tof vindt en je jezelf forceert om dit te doen, dan stel je zaken uit en geef je jezelf geen 100 %. Het zal je dan ook geen klanten opleveren.

Dus. Hoog tijd om aan een brainstorm sessie te beginnen. Schrijf op waar je aan denkt, ga geen zaken schrappen. Laat je gedachten er maar eens uit vloeien. Wat zijn jouw ideeën. Waar wil jij voor betaald worden.

Het is even belangrijk om hier je tijd voor te nemen, je ideeën te exploreren en GROOT te dromen.

Oefening: Brainstorm Side Hustle ideeën.

Schrijf de antwoorden op een planner die je vindt in Canva. Deze bijvoorbeeld: Pas hem aan naar jouw noden.

 

  1. Van deze zaken houd ik
  2. Deze zaken haat ik
  3. In mijn job is dit het liefste dat ik doe
  4. Dit is echt wat ik haat in mijn job
  5. Dit zijn zaken waar ik goed in ben (als je het zelf niet ziet, vraag aan familie of kennissen)
  6. Dit zijn mijn zwakke punten
  7. Deze bedrijven bewonder ik
  8. Deze individuele ondernemers bewonder ik
  9. Van deze producten houd ik
  10. Hoe kan ik deze producten beter maken
  11. Brainstorm verder naar toffe side hustles

Stap 2. Loop niet vast in een side hustle die niet lucratief is

Nu je je oefening van hierboven hebt gemaakt, is het tijd om al je opties eens te bekijken en te beslissen wat aannemelijk is en wat je op lange termijn kan ondersteunen. Het laatste wat je wilt, is dat iets waar je ooit van hield, plots in een burn-out gaat verandert.

  • Wil je een reeks romans schrijven, maar huiver je bij het idee om elke dag uren te schrijven?
  • Ben je dol op het ontwerpen van websites, maar de test om prospects te bereiken?

Je gaat manieren ontdekken om deze obstakels te overwinnen, maar in deze fase, de planningsfase, is het eerst en vooral belangrijk om oplossingen te bedenken. Anders loop je vast nog voor je gestart bent.

Dit is het moment op GROOT te dromen in plaats van te streven naar ‘een paar euro extra’.  Wil je blogs van anderen schrijven of word je bestsellerauteur? Droom groot. De enige persoon je je ervan weerhoudt om dat succes te bereiken, dat ben je zelf.

Gun jezelf de tijd om te dagdromen over een side hustle en de levensstijl die daar bij hoort. Schrijf die hoop en dromen op en onthoud… droom groot!

Oefening: Schrijf je mogelijkheden neer

  1. Welke drie opties geven je het meeste enthousiasme?
  2. Hoe kan je hiermee starten? Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?
  3. Op welke manier zou je je persoonlijkheid omschrijven?
  4. Hoe matchen je gekozen opties met je persoonlijkheid?

Denk eens even op lange termijn

  1. Hoeveel uur per dag of per week heb je tijd om hieraan te werken?
  2. Zie ik mezelf dit binnen drie, vijf of tien jaar nog doen?
  3. Hoe kan ik deze side hustle laten groeien, zodat ik niet harder, maar slimmer werk?
  4. Welke levensstijl wil ik voor mezelf ( en denk groot…)

Stap 3. Ken je ideale klant

Elke onderneming heeft een ideale klant, deze klant is uniek, net zoals jij. In deze stap ga je diep en duik je in deze persoon zijn of haar dromen, verlangens, moeilijkheden en overwinningen.

Waarom is deze stap belangrijk? Heel eenvoudig, je kan namelijk niet iedereen tevreden stellen. Je wil toch niet zijn zoals de grote kortingswinkels? Alles aanbieden om iedereen tevreden te stellen. Klanten in een hoog volume verzamelen zodat jij de kost kan verdienen? Wees in de plaats daarvan een kleine boetiek, gespecialiseerd in een bepaald soort kleding of een tof cadeau en wiens klanten de waarde weten wanneer ze het zien en bereid zijn te betalen. Een kleinere boetiek kent waarschijnlijk hun producten – en wat hun klanten nodig hebben – veel beter dan een grote winkel. Als je je klanten zo goed kent, dan kan je ook je klantenservice vergroten.

Als je je droomklant tot in detail kent, dan kan je hier je marketing en reclame verstandig op plannen. Het heeft totaal geen zin om je side hustle op sociale media of op andere manieren te promoten, als je droomklant deze platforms niet gebruikt. Je ontvangt de beste ROI wanneer je droomklant  je marketing- en advertentie-inspanningen op sociale media ook werkelijk ziet.

Dus, ga diep in deze oefening. Je marketing inspanningen komen veel gemakkelijker wanneer je denkt aan één persoon en dan heb jij je eigen ‘klant avatar’ om tegen te spreken.

Oefening: Beschrijf je droom klant

  1. Welk probleem los ik op voor mijn droomklant?
  2. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
  3. Mijn droomklant is (omcircel het juiste antwoord)
  • Man of vrouw
  • Getrouwd, single, gescheiden, weduwnaar
  • 20’s, 30’s, 40’s, 50’s, 60+
  • Een ondernemer, werknemer, thuisblijfouder, student
  • Wat is het beroep:
  • Een eigenaar van een huis of een huurder
  • Waar woont deze persoon:
  • Dit is zijn inkomen op maandbasis:

4. Mijn droomklant heeft:

  • Dit diploma:
  • Kinderen, geen kinderen, pluskinderen (Hoeveel? Geslacht? Leeftijd?)
  • Dieren, geen dieren
  • Auto, geen auto, fiets, geen fiets,…
  • Hobby’s

5. Schrijf de volledige avatar voor je droomklant uit. Zoveel mogelijk details, heb een persoon in gedachten en spreek tegen deze persoon. Een kleine tip. Vaak             ben jij je eigen droomklant.

Stap 4: Ruim je concurrenten uit de weg

Er is een groot verschil tussen een idee en een levensvatbare side hustle. De beste, manier om te zien wat werkt? Een kleine verkenning.

Wees zeker niet bang voor concurrentie. Als iemand anders in je markt geld verdient met een soortgelijke dienst of product, dan kan jij het ook. Want het is nu eenmaal al bewezen dat mensen bereid zijn hiervoor te betalen. Kijk maar eens in de schappen van de supermarkt. Staan er niet veel concurrerende merken naast elkaar? Als er ruimte is voor 29 frisdranken van een ander merkt, dan is er ook ruimte voor jou en je niche.

Als je je eigen onderzoek start, let er dan eens op of ze werken vanuit fysieke ruimten of enkel online. Zij die met fysieke locaties werken, netwerken hoogstwaarschijnlijk lokaal om hun klantenbestand uit te breiden in plaats van alleen te vertrouwen op online netwerken. Fysieke locaties duiden ook op een groter personeelsbestand en meer jaren in het bedrijf. Hoewel dit misschien intimiderend lijkt, laat je niet afschrikken. Beschouw ze in plaats daarvan als inspiratie. Word partners, omarm je concurrenten. Laat je door hen inspireren en vind een manier waarop je je klanten beter kan bedienen dan zij.

Oefening: Identificeer je concurrenten. 

Zoek een aantal concurrenten uit. Noteer telkens onderstaande gegevens:

  1. Naam
  2. Adres, URL, Contact Info
  3. Product of dienst

Stap 5: Bekijk de beste aanbiedingen van je concurrenten

In het begin, de opstart is niet zo gemakkelijk. Houd dus goed in de gaten wat anderen doen en pas hun ideeën aan, zodat ze goed passen in jouw merk. Ga dus even snuisteren tussen je concurrentenlijst, analyseer hun aanbod en begin met het verfijnen van je eigen aanbod. Als je de prijs wil onderzoeken doe je dit best online. Maar houd er rekening mee dat sommigen hun prijzen niet online zetten. Ze hebben liever eerst een gesprek en overtuigen heb dan persoonlijk om in te stappen in hun dienstenpakket. In zo een gevallen laat je toch gewoon je beste vriend even dit telefoontje plegen om naar de prijs te informeren. Als je bijvoorbeeld met droogbloemen wil gaan werken, daar vind je dan wel weer prijzen van online. Het is een beetje afhankelijk van de dienst of de prijs.

En nu je toch aan het onderzoeken bent, let goed op wat je concurrenten zeggen dat ze verkopen. Het ene luchtvaartbedrijf kan zeggen dat ze vriendelijke service verkopen, terwijl een ander kan zeggen dat ze op tijd service verkopen. Een Action verkoopt koopjes terwijl luxe boetieks voor, ja, voor luxe gaan. En vergeet niet, je verkoopt geen product, je verkoopt een oplossing voor een probleem.

Oefening: Analyseer het aanbod van je concurrenten

  1. Wie is je concurent
  2. Welk pakket biedt ie aan, wat is hiervan de prijs?
  3. Welke emotionele nood verkopen ze?
  4. Wat kan jij aanbieden?

Stap 6: Wat is je USP, je Unique Selling Proposition?

Wat onderscheidt je van je concurrenten? Op welke unieke wijze vul jij leemten op. Wanneer iemand op Google zoekt naar iemand met jouw vaardigheden, waarom klikt hij dan op jouw vaardigheden in plaats van op die van iemand anders? Het kennen van je USP en het begrijpen van het koopgedrag van je droomklant gaan hand in hand. Je marketingboodschap echt verfijnen zodat je meer prospects aantrekt is een echte must. Hierdoor veranderen deze prospects ook in betalende klanten.

Tijd om dus opnieuw diep te graven en te beschrijven wat jou uniek maakt. Zelfreflectie is soms moeilijk, maar het is de tijd dat het kost zeker waard als dat betekent dat jij je droomklant gaat aantrekken.

Oefening: Voeg elementen toe die uniek zijn voor jou.

Identificeer je USP

  1. Schrijf de voordelen van jouw producten of diensten uit
  2. Hoe verschillen deze tegenover de producten of diensten van je concurrent?
  3. Welke emotionele noden benader je met jouw side hustle?
  4. Wat van jouw diensten kan niet geïmiteerd worden door je concurrenten?
  5. Deze zaken willen je klanten echt?
  6. Wat motiveert je klant om een aankoop te doen?
  7. Wat heeft je klant er aan? Welke oplossing bied je?

Stap 7: Jouw briljante merk

Nu je weet wat je uniek maakt, kan je beginnen met het ontwerpen van je briljante merk. Sommige mensen beschrijven een merk wel eens als de persoonlijkheid of het imago van je bedrijf, maar branding, het maken van een brand, een huisstijl, is echt veel complexer dan het kleurenpalet dat je kiest.

Je merk is een combinatie van je bedrijfsmissie, je waarden, houding, boodschap en je stijl. Kijk bij het bepalen van deze merkelementen ook vanuit het perspectief van je klant. Hoe jij je merk waarneemt is één ding, maar komt dat overeen met wat jouw droomklanten ook waarnemen?

In deze stap verken je de emoties, woorden en zinnen. Maar ook kleur en ontwerpelementen die jou, jou maken. Een brandboard is een momentopname van je merk waarnaar je kan verwijzen bij het schrijven van een blogpost of die je je gebruikt als je je sociale media plaatjes maakt. Een consistente branding over al je platformen zal je niveau van professionaliteit ongelooflijk laten toenemen. Je weet dus dat het belangrijk is om te investeren in je bedrijf.

Oefening: Maak je brandboard

Kies een brandbord uit in Canva en pas hem naar je wensen en noden aan.

Stap 8: Bouw je infrastructuur

Laten we nu aan de slag gaan en je virtuele etalage online zetten, dan ben je gelijk klaar om nieuwe klanten te begroeten. Net zoals vroeger toen we nog in een catalogus konden bladeren, willen je klanten toch eens eerst online bladeren om te kijken wat je allemaal te bieden hebt. Je website is de eerste indruk die mensen van je bedrijf te zien krijgen. Neem dus even je tijd om hier een mooi exemplaar van te maken.

Onderstaande cursus kan ik je van harte aanraden. Voor een zeer zacht prijsje maak jij je eigen website. En steek jij een heleboel centjes in je zakken, want je hoeft geen dure websitebouwer hiervoor te betalen.

Stap 9: Wat ga je aanbieden?

Nu je weet wie je droomklant is, je een beetje verkenningswerk hebt gedaan en stevig hebt nagedacht over je merk, is het tijd om na te denken over je servicepakketten en je hiervoor een pagina op je website gaat aanmaken.

Neem al die taken die je het liefst doet en vergelijk ze met de diensten van je concurrenten. Hoe kan jij al die taken verpakken in een vast projecttarief. Ook al reken je niet op uurbasis. Je moet toch overwegen hoe lang deze taken duren om een nauwkeurige prijs te bepalen.

Houd er ook rekening mee dat je waarde levert met deze pakketten. De waarde die je je klanten biedt is veel belangrijker dan een eenvoudig uurtarief. Ook als je klanten zeggen dat de prijs te duur is, moet jij ervan overtuigd blijven dat ze veel waarde krijgen.

Oefening: Wat ga je aanbieden? 

  1. Pakket 1: Wat + Prijs
  2. Pakket 2: Wat + Prijs

Stap 10: Hey Hallo! Welkom!

Je hebt dus geen dure websitebouwer of designer nodig. Gebruik deze cursus om je website te bouwen, gebruik Canva voor al je mooie afbeeldingen. Wat je wel nodig hebt zijn een aantal essentiële pagina’s.

Je Homepagina is de voorpagina van je site. Beschouw het als de voordeur van je bedrijf waarin je in een paar seconden aan je bezoekers moet overbrengen welke diensten je levert en aan wie. Speel in op emoties die je ontdekt bij het beoordelen van je droomklant. Je kan eventueel een korte video toevoegen voor de mensen die liever je stem horen terwijl ze door je diensten scrollen.

Zodra je hun aandacht hebt getrokken en je bezoeker denkt dat ie je wel eens nodig zou kunnen hebben, dan zullen ze je ‘Over’ pagina bezoeken. Deze pagina mag niet formeel klinken en mag ook niet geschreven worden vanuit een derde persoon. Voeg zeker je persoonlijkheid en een leuke foto toe aan deze pagina en leg uit hoe jij uniek gekwalificeerd bent om aan de behoeften van je klanten te voldoen. Besteed wat extra tijd aan deze stap om een boodschap te schrijven die klanten aantrekt.

Oefening: schrijf je ‘Home’ pagina

  1. Wie is je klant?
  2. Wat bied je aan?
  3. Je kwaliteiten om te helpen zijn?

Dit mag je zeker ook niet vergeten op je ‘Home’ pagina

  1. Plaats een foto van je hoofd of maak een video
  2. Maak je navigatie heel gemakkelijk
  3. Zorg dat belangrijke informatie bovenaan staat, zodat mensen het zeker zien
  4. Voeg altijd je contactinformatie toe
  5. Zorg voor linkjes naar je sociale media kanalen
  6. Maak een opt-in voor je emaillijst

Stap 11: Je marketingplan

Wensen dat je klanten hebt zal ze niet zomaar laten verschijnen. Je hebt een concreet plan nodig. Hoe goed mond tot mondreclame ook is, hoe goed je een SEO proof website hebt en hoe vaak je ook op sociale media post. Je toekomstige klanten moeten wel weten dat je een side hustle hebt en dat je klaar bent om hen waarde te geven.

Je moet continu een nieuwe stroom aan klanten hebben, zodat je agenda vol komt te staan met betalende afspraken. Want als de ene klant weg is, moet de andere al klaarstaan. Maar doe je marketing vooral met plezier. Doe het met je natuurlijke charme en je gaat betere resultaten hebben.

Oefening: Maak je marketingplan

  1. Blog of website: je eigen blog / Gastblogs / Andere
  2. Sociale Media: jouw accounts / Video’s / Advertenties
  3. Netwerk events: online / offline

Stap 12: Whoppa! Time to go!

Alle stappen die je hierboven doorlopen hebben, hebben geleid tot deze laatste stap. Zet je virtuele deuren open en vertel de wereld dat je klaar bent om te hustlen. Neem je marketingplan en voer het uit. Elke dag consistente marketing zal momentum opbouwen. Vergroot je bereik door mensen aan te trekken die je boodschap moeten zien en je horen. Je droomklanten dus.

Moet je zowel een online als offline launch feest organiseren? Niet noodzakelijk. Als je een fysieke ruimte hebt en van plan bent om de locals te marketen, doe dan een feestje in je shop of op je fysieke locatie. Ga je voor een online business, dan host je je party online.

Oefening: Organiseer je launch party

Online:

  1. Welk platform?
  2. Om welk uur?
  3. Wanneer begin je met promotie? Hoe ga je dat doen?
  4. Wie nodig je uit?
  5. Hoe zorg je ervoor dat je de aandacht van de mensen houdt?
  6. Wat geef je weg?
  7. Heb je een VA nodig?

Offline:

  1. Wat is de locatie?
  2. Catering? Personeel?
  3. Welke dag + tijdstip?
  4. Wie nodig je uit?
  5. Hoe creëer je buzz?
  6. Entertainment?
  7. Decoratie? (Bloemen, ballonnen?
  8. Open bar? Cash bar? Of alleen water en thee?
  9. Wat geef je weg?
  10. Heb je een event planner nodig?

Have fun and enjoy the ride? Stuur me zeker een bericht op [email protected] als je hier mee aan de slag gaat. Ik ben heel benieuwd!

Deze website maakt gebruik van affiliate linkjes. Als je via één van deze linkjes een aankoop doet, dan kost jou dit niet extra, maar hierdoor kan deze website wel blijven bestaan. Dus hartelijk dank hiervoor.

Meer weten over Canva? Check deze verzamelpagina.